تفاوت آرامبخشی با بیهوشی برای درمان دندان کودکان چیست؟

وقتی که کودک به هر دلیل توانایی همکاری در مطب دندانپزشکی را نداشته باشد و متخصص دندانپزشکی کودکان درمان دندان ها در شرایط بیهوشی عمومی یا آرامبخشی را پیشنهاد دهد، والدین با این سوال مواجه می شوند که کدامیک از این درمان ها بی خطرتر و راحت تر است.

مسلما مهمترین دغدغه والدین حفظ سلامت کودک است‌. و اغلب از ما پرسیده می شود که عوارض بیهوش کردن کودک برای درمان دندان ها و عوارض درمان دندانپزشکی در شرایط آرامبخشی چیست؟ در این مطلب می خواهیم به بررسی این مطلب بپردازیم.

چه کودکانی باید در شرایط بیهوشی عمومی یا آرامبخشی درمان شوند؟

تشخیص این مساله بر عهده دندانپزشک متخصص کودکان است.

ولی به طور کلی کودکانی که یکی از شرایط زیر را داشته باشند باید برای آنها درمان دندانپزشکی در شرایط بیهوشی عمومی یا آرامبخشی انجام شود

  1. کودکان به شدت ترسیده و مضطرب
  2. کودکان با سن خیلی کم و دندان های پوسیده زیاد
  3. کودکانی که دارای مشکلات جسمی و بیماریهای خاص باشند
  4. کودکانی که دارای مشکلات ذهنی باشند
  5. کودکانی که دارای تفاوت هایی از قبیل اتیسم یا بیش فعالی هستند

آیا راه دیگری به جز درمان دندان های کودک در شرایط بیهوشی یا آرامبخشی داریم؟

اگر دندانپزشک متخصص کودکان پس از معاینه کودک و بررسی شرایط دندان های وی به این نتیجه رسیده است که کودک شما باید در شرایط آرامبخشی یا بیهوشی درمان شود به تعویق انداختن این کار باعث پیشرفت پوسیدگی ها و ایجاد آبسه و عفونت و شاید از دست رفتن تعدادی از دندان ها شود.

شما ممکن است با تبلیغاتی مواجه شوید که در آنها ذکر می گردد درمان دندان های همه کودکان بدون بیهوشی انجام می شود. این قبیل تبلیغات در مرحله اول برای والدینی که از کلمه بیهوشی یا آرامبخشی ترسیده اند بسیار دلپذیر به نظر می آید ولی وقتی به مراکز مربوطه مراجعه می کنند دو یا سه نفر دست و پای کودک را می گیرند و یا کودک را در بغل پدر و مادر محکم نگه می دارند و دندانپزشک بدون توجه به گریه کودک و شرایط جسمی و روحی او با زور و فشار شروع به درمان دندانها می کند.

این کار علاوه بر این که از نظر روحی عوارض بسیار برای کودک دارد باعث می شود کودک شما در معرض خطرات زیادی قرار گیرد چون در شرایط استرس شدید قرار دارد‌. حرکات ناگهانی او و افزایش ضربان قلب ممکن است آسیب های جسمی جبران ناپذیری ایجاد کند.

به دلیل این که شرایط کنترل کودک نامناسب است درمان های انجام شده اغلب ناکامل هستند و مدتی بعد کودک دوباره با آن دندانها مشکل خواهد داشت. این که شما دست و پای کودک را بگیرید و کودک در حال جیغ زدن و گریه باشد و با زور و فشار چندین دندان کودک در عرض کمتر از نیم ساعت دستکاری شود کار بسیار غلط و آسیب رسانی می باشد.

تفاوت آرامبخشی با بیهوشی برای درمان دندان های کودکان چیست؟

در هر دو این روش ها از طیف داروهای بیهوشی استفاده خواهد شد و تزریق وریدی (داخل رگی) انجام می شود. در هردو این روش ها نیازی به بستری شدن کودک نمی باشد. مگر کودکی شرایط سیستمیک و بیماری خاصی داشته باشد که به دستور پزشک مدتی تحت مراقبت قرار گیرد‌.

  • هر دو این روش ها حتما باید زیر نظر متخصص بیهوشی انجام شود.
  • هردو این روش ها باید در محیط بیمارستانی و یا مراکز جراحی سرپایی(دی کلینیک ها) انجام گیرد.

تفاوت این دو روش در گذاشتن لوله تنفسی می باشد که در بیهوشی لوله گذاری انجام می شود و در آرامبخشی لوله گذاری وجود ندارد.

این که کدام روش برای کودک شما بهتر است باید کاملا بر عهده متخصص بیهوشی مربوطه و متخصص دندانپزشکی کودکان باشد چون موارد زیادی مانند آناتومی(شکل) مجاری تنفسی، سن کودک، وزن کودک، مدت زمان مورد نیاز برای انجام کار دندان ها در این تصمیم گیری دخیل هستند.

عوارض بیهوش کردن کودک یا درمان دندان ها با آرامبخشی چیست؟

درمان دندان ها با آرامبخشی یا بیهوشی در یک مرکز مجهز زیر نظر متخصص بیهوشی و با رعایت همه اصول ایمنی و علمی بسیار کم عارضه تر از این است که درمان دندان های کودک با زور و فشار و گرفتن دست و پای او و با زجر کشیدن وی انجام شود.

اگر درمان دندان های کودک در شرایط آرامبخشی یا بیهوشی استاندارد انجام شود هیچ عارضه ای بر هوش و تمرکز و حافظه او نخواهد داشت. اطلاعات بیشتر

آیا درمانی به نام ” خواب شیرین” یا “بی حس کردن با هوا” وجود دارد؟

شاید اینها را بتوان تعابیر و کلمات شاعرانه برای درمان آرامبخشی در نظر گرفت. ولی برای درمان دندان های کودکی که در محیط دندانپزشکی همکاری نکرده دو راه وجود دارد:

  1. آرامبخشی
  2. بیهوشی عمومی

و بقیه لغاتی که به کار برده می شود صرفا تبلیغات بوده و نباید باعث گمراهی والدین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب سایت
فهرست