بیهوش کردن کودک برای ترمیم دندانها

عوارض بیهوشی کودکان

پدرو مادر گرامی اگر کودک شما به دلایل سن کم ، اضطراب ، ناتوانی ذهنی یا جسمی و یا هر دلیل دیگری همکاری کافی برای انجام کار دندانپزشکی ندارد، در نظر داشته باشید که گرفتن دست و پای کودک و انجام کار دندانپزشکی و فشار بر کودک می تواند بسیار خطرناک باشد. (در ادامه به بیهوشی کودکان خواهیم پرداخت)

علاوه بر آن ممکن است حوادث جسمی حین کار برای کودک پیش بیاید که گاهی جبران ناپذیر است و صدمات روحی  آن ممکن است تا بزرگسالی برای کودک باقی بماند.

تبلیغات فریبنده درمان دندانپزشکی کودکان غیرهمکار بدون بیهوشی و آرام بخشی اغلب توسط دندانپزشکانی که متخصص دندانپزشکی کودکان نیستند انجام می شود.

و علاوه بر این که ممکن است حوادث جبران ناپذیری برای کودک شما داشته باشد کیفیت کار دندانپزشکی انجام شده به علت شرایط نامناسب اغلب دردسرهای زیادی برای والدین ایجاد می کند.

آیا نگران درمان دندانپزشکی کودک در شرایط بیهوشی یا آرام بخشی هستید؟

نگرانی شما کاملا طبیعی است.

انجام کار دندانپزشکی در شرایط بیهوشی کودکان یا آرام بخشی برای همه والدین ایجاد نگرانی و اضطراب می کند.

برای همین والدین زیادی به مطب های مختلف مراجعه می کنند و همه روش هایی که به نظرشان می رسد از قبیل تعیین جایزه ، به همراه بردن یک دوست یا مادربزرگ یا بستگان صمیمی ، صحبت با کودک و گرفتن قول را امتحان می کنند.

گاهی والدین از شدت نگرانی در دام تبلیغات فریبنده و نادرست با عنوان درمان دندانپزشکی کودکان غیرهمکار بدون بیهوشی می افتند و حین کار ، کودک و پدرو مادر با فشار روحی و جسمی و عذاب کشیدن کودک مواجه می شوند.

بنابراین بهتر است راجع به انتخاب روش درمان در ابتدا با دندانپزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

توجه داشته باشید افرادی که متخصص دندانپزشکی کودکان هستند یکی از  کلمات “متخصص” و یا ” دارای بورد تخصصی” و یا ” دارای دانشنامه تخصصی” باید در مهر و تابلو و سربرگ های ایشان قید شده باشد.

با مراجعه به سایت نظام پزشکی و در قسمت جستجوی پزشک (لینک سایت نظام پزشکی) می توانید از متخصص بودن فرد مورد نظر مطمن شوید.

لازم به ذکر است دندانپزشکان عمومی هم برای کودکان با همکاری کافی می توانند خدمات و درمان های بسیار خوبی ارائه دهند ولی ((کودکانی که به هر دلیل همکاری کافی ندارند باید به متخصص دندانپزشکی کودکان ارجاع داده شوند و نباید با زور و فشار و گرفتن دست و پای کودک در معرض انجام کارهای وسیع قرار بگیرند و این کار غیرعلمی و به دور از اصول دندانپزشکی کودکان و اصول روانشناسی کودک می باشد.

باید برای سلامت روانی آینده کودکان خود ارزش قایل باشیم.))

بهتر است راجع به انتخاب روش درمان ابتدا با دندانپزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

دندانپزشک متخصص کودکان ابتدا کودک را معاینه می کند و اگر درمان به هر نحوی در مطب دندانپزشکی کودکان امکان پذیر باشد در محیط مطب درمان انجام خواهد شد.

ولی اگر تشخیص درمان دندانپزشکی در شرایط بیهوشی عمومی یا ارام بخشی برای کودک گذاشته شود باید برای درمان با کمک شرایط فوق اقدام شود.

این حق شماست که با چند دندانپزشک متخصص کودکان مشورت کنید و دندانپزشک کودک خود را انتخاب کنید ولی پس از انتخاب دندانپزشک کودک ، به او اعتماد کنید.

عوارض بیهوشی کودکان
عوارض بیهوشی کودکان

عوارض بیهوش کردن کودک برای ترمیم دندان ها چیست و چه خطراتی دارد؟

اگر انجام کارهای بیهوشی زیر نظر متخصص بیهوشی و در مرکز دارای تجهیزات کافی و بر طبق اصول علمی انجام شود هیچ تاثیری بر روی یادگیری و حافظه ، تمرکز و رشد کودک نخواهد داشت.

برای انجام درمان دندانپزشکی در شرایط بیهوشی یا آرام بخشی نیاز به بستری شدن پس از کار نمی باشد.

مگر در شرایط بسیار ویژه برای کودکی که دچار بیماری های خاص باشد و با صلاحدید پزشک مربوطه کودک پس از اتمام کار تحت نظر گرفته شود.

یکی از مهمترین اهداف دندانپزشکی کودکان حفظ روان در حال تکامل کودک و جلوگیری از ایجاد خاطره ناخوشایند و ترس شدید از دندانپزشکی است.

وقتی دست و پای کودک به زور توسط افرادی گرفته شود و انجام کار دندانپزشکی با فشار برای کودک انجام شود احتمال صدمات حین کار و حوادث غیر قابل انتظار بسیار بسیار بیشتر از درمان دندانپزشکی تحت شرایط بیهوشی و آرام بخشی اصولی می باشد.

بر طبق قوانین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام درمان های بیهوشی یا آرام بخشی در مطب های شخصی حتی اگر متخصص بیهوشی حضور داشته باشد ممنوع است و این درمان ها باید حتما در محیط بیمارستانی یا مراکز جراحی سرپایی انجام شود.

آیا سابقه مرگ بر اثر بیهوشی کودکان برای کارهای دندانپزشکی وجود داشته است؟

مواردی که وجود داشته اند بسیار اندک و در مواردی بوده است که یا مرکزی که کار درآن انجام شده است امکانات کافی نداشته و مناسب انجام درمان دندانپزشکی در شرایط بیهوشی یا آرام بخشی نبوده است و یا کودک دچار بیماری های سیستمیک وسیع بوده است و به دلایل پزشکی فوت نموده است.

درمان دندانپزشکی در شرایط بیهوشی کودکان یا آرام بخشی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان این کار بستگی به تعداد دندانهای آسیب دیده و حجم کاری که باید انجام شود دارد و در این زمینه باید از دندانپزشک متخصص کودکان در جلسه معاینه  پس از معاینه دقیق دندانهای کودک سوال کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب سایت
فهرست