اولین مراجعه دندانپزشکی معمولاً برای والدین با حس اضطراب و نگرانی همراه است. والدین عزیز توجه داشته باشند که این نگرانی‌ها به‌طور مستقیم از والدین به فرزندان منتقل می‌گردد پس از توضیح دادن خاطرات دندانپزشکی‌تان و یا القا نگرانی به کودک جدا خودداری نمایید. ما در اولین مراجعه فرزند شما صرفاً یک معاینه اولیه انجام می‌دهیم و سعی بر این است که کودک با محیط مطب و پرسنل آشنا شود. در این جلسه رادیوگرافی‌های دندانی لازم برای کودک شما تجویز می‌گردد.

لطفاً خودتان اقدام به تهیه رادیوگرافی ننمایید زیرا برای هر وضعیت دندانی رادیوگرافی‌های خاصی نیاز است و باید توسط دندانپزشک تجویز گردد. ممکن است رادیوگرافی که شما تهیه‌کرده‌اید مناسب کار دندانپزشکی موردنیاز کودکتان نباشد و مجبور به تهیه رادیوگرافی مجدد شوید.

ما برای انجام رادیوگرافی شما به مراکز رادیولوژی فک و صورت ارجاع خواهیم داد در آن مراکز رادیوگرافی‌ها با کیفیت ایده آل و با روش‌های تخصصی انجام می‌گردد. پس از تهیه رادیوگرافی‌ها کلیه کارهای موردنیاز برای دندان‌های کودک به والدین توضیح داده خواهد شد.

مراجعه جلسه دوم

در این جلسه کارهای دندانپزشکی کودک شروع می‌شود ترجیح ما بر این است که از کارهای دندانپزشکی ساده‌تر شروع کنیم تا کودک با روند کار آشنا شده و از اضطراب کودک جلوگیری شود. گرچه در بعضی موارد و مشکلات اورژانس با هماهنگی والدین ممکن است روند ترتیب درمان تغییر کند ولی مطمئناً در صورتی این تغییر روند انجام می‌گردد که نتیجه به صلاح سلامت کودک باشد.

کارهایی که شما باید در طی جلسات درمان انجام دهید

1- در حین کار دندانپزشکی با کودک صحبت نکنید زیرا توجه کودک بین شما و دندانپزشک تقسیم می‌شود و اثربخشی صحبت‌های دندانپزشک کاهش می‌یابد

2-هیچ‌وقت جملاتی که حاکی از ترس شماست مانند «من خودم بیشتر از دندانپزشکی می‌ترسم» یا «آیا از آمپول استفاده می‌کنید؟» و… را نزد کودک به زبان نیاورید و توجه داشته باشید کودکان بسیار باهوش هستند و حالات چهره شما را می‌فهمند!

3- در این مطب در حین کار دندانپزشکی کودکتان شما می‌توانید در اتاق کار حضورداشته باشید ولی نباید با تلفن همراه خود صحبت کنید زیرا صحبت شما موجب تغییر جهت حواس کودک و شاید عکس‌العمل‌های متفاوت گردد.

4-هیچ‌وقت قبل از شروع جلسات درمان قول جایزه بزرگ به کودک ندهید زیرا در این حالت او فکر می‌کند کار وحشتناکی در شرف وقوع است و شاید با گریه و استرس بیشتر جایزه بزرگ‌تر گردد. ما جوایز کوچکی در انتهای کار به کودک شما هدیه خواهیم کرد جوایز باید حتماً کوچک و صرفاً به‌عنوان تشویق باشند.

5-پاسخ دادن به سؤالات کودک را به‌طور کامل به ما واگذار کنید نیازی نیست شما در مورد مراحل درمان یا تزریق بی‌حسی یا کشیدن دندان با کودک صحبت کنید ما با روش‌های مخصوص که مبتنی بر سن و روانشناسی کودک می‌باشد توضیحات لازم را به وی خواهیم داد.

6-در مواردی که کودک گریه و اضطراب بیش‌ازحد از خود نشان دهد ممکن از ما از شما بخواهیم که اتاق کار دندانپزشکی را به‌طور موقت ترک کنید در چنین مواردی شما باید کاملاً همراه با ما عمل کنید

و در زمان خواسته‌شده اتاق را ترک نمایید و در زمان مناسب که به شما اعلام می‌شود دوباره در اتاق حضور یابید این کار ازنظر روانشناسی تأثیر مثبت بر روی رفتار برخی کودکان دارد زیرا قانونمندی محیط را به وی یادآوری می‌کند و کودک درمی‌یابد که در محیطی که والدین از دستورات دندانپزشک تبعیت می‌کنند خود نیز باید تابع صحبت‌های دندانپزشک باشد.

مطمئن باشید در دقایق عدم حضور شما ما مواظب کودک شما هستیم و کودک شما صدمه نخواهد دید.

مراجعات بعدی

بین جلسات مراجعه معمولاً بهتر است چند روز فاصله باشد تا از خسته شدن کودک جلوگیری شود ما به شما زمان مراجعه مناسب را اعلام خواهیم کرد

معاینات منظم دندانپزشکی

کودک شما باید به‌طور منظم و با فواصل هر شش ماه یک‌بار تحت معاینات دندانپزشکی قرار بگیرد به این شیوه از بروز مشکلات حاد مانند آبسه‌های دندانی که ممکن است منجر به کشیدن دندان کودک گردند پیشگیری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست