علت و درمان لب پر شدن دندان شیری

بدون این که والدین متوجه علت بشوند ممکن است ببینند دندان شیری فرزندشان لب پر شده است. در این مطلب می خواهیم به علت و درمان لب پر شدن دندان شیری در کودکان بپردازیم.

لب پر شدن دندان شیری اغلب در دندانهای قدامی بالا اتفاق می افتد و ممکن است در ظاهر کودک تاثیر بگذارد یا گاهی لبه های تیز داشته باشد که باعث ناراحتی کودک شود.

اول از همه سن کودک برای تصمیم گیری درمان لب پر شدن دندان شیری مهم است. دندان های قدامی شیری فک بالا حدود هفت سالگی می افتند.

کودکانی که تازه راه رفتن یاد گرفته اند و هنوز تعادل کافی ندارند به تکرار با وسایل منزل مثل لبه میز و صندلی برخورد می کنند و ممکن است براثر این برخوردهای مکرر دندانهایشان لب پر شود علاوه بر آن کودکان نوپا عادت به امتحان کردن وسایل با دهان دارند و ممکن است انواع اسباب بازی ها یا پتو یا لباس را بین دندانهایشان قرار داده و بکشند و همین کار می تواند به دندانها صدمه بزند.

گاهی هم ضربه های جدی مثل زمین خوردن یا از تاب و سرسره افتادن یا تصادف ها باعث لب پر شدن دندانها می شود. لازم به ذکر است گاهی دندان قروچه های خیلی شدید باعث لب پر شدن دندان شیری هستند.

وقتی این اتفاق می افتد باید ببینیم وسعت لب پر شدن چقدر است برای همین حتما یک دندانپزشک متخصص کودکان باید کودک را ویزیت کند. اگر لب پر شدن در حد مینای دندان باشد و تیز نباشد هیچ درمانی لازم نیست اگر تیز باشد باید توسط دندانپزشک متخصص کودکان صاف شود.اگر لب پر شدن وسعت بیشتری داشته باشد و فراتر از مینای دندان رفته باشد به درمان های پیشرفته تری مانند ترمیم ها یا حتی عصب کشی نیاز دارد.

اگر سن کودک طوری است که نزدیک به رویش دندان دائمی است نیازی به درمان لب پر شدن دندان شیری نمی باشد.

اگر وسعت لب پر شدن دندان شیری کم باشد اغلب دردی مشاهده نمی شود ولی در لب پر شدن های وسیع دندان شیری احتمال وجود درد وجود دارد.