ارزيابي تاثير دو روش نمايش فيلم و آموزش زنده در تدريس نحوه قرار دادن فيشورسيلنت

مجله دندانپزشکي (دانشگاه علوم پزشکي تهران)

زمستان 1390 | دوره 24 | شماره 4 | صفحه 252-257.

ارزيابي تاثير دو روش نمايش فيلم و آموزش زنده در تدريس نحوه قرار دادن صحيح فيشورسيلنت به دانشجويان دانشكده دندانپزشكي زاهدان در سال 90-1389

ميركريمي مهكامه, اربابي كلاتي فاطمه*, انصاري مقدم عليرضا

چکیده:

زمينه و هدف: يکي از مهم ترين جنبه هاي آموزش دانشجويان گروه پزشکي، آموزش مهارت هاي عملي مي باشد. هدف از اين مطالعه مقايسه دو روش نمايش فيلم و آموزش زنده در آموزش نحوه قرار دادن صحيح فيشورسيلنت بر دندان هاي مولر دايمي بود.

روش بررسي: تعداد 30 نفر از دانشجويان ترم 8 دندانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي زاهدان (90-1389) به صورت تصادفي به دو گروه 15 نفري تقسيم گرديدند. در گروه 1 نحوه قرار دادن صحيح فيشورسيلنت توسط استاد بخش کودکان به صورت زنده بر روي بيمار آموزش داده شد و در گروه 2 دانشجويان نحوه قرار دادن صحيح فيشورسيلنت را در فيلم مشاهده نمودند. پس از آموزش هر دانشجو يک مورد فيشورسيلنت بر روي دندان مولر دايمي بيمار انجام داده و درستي انجام هر مرحله توسط دندانپزشک متخصص کودکان کنترل گرديده و نمره گذاري شد. براي مقايسه دو گروه با يکديگر از لحاظ نمره عملي از آزمون T-test و براي مقايسه ميزان رضايت دانشجويان از آزمون Chi square استفاده گرديد.

يافته ها: ميانگين نمرات دانشجويان در گروه Video tape برابر 16.5 و در گروه آموزش زنده 16.53 بوده است و در مقايسه دو گروه با يکديگر بين دو روش آموزشي ذکر شده بر اساس نمره کلي دانشجويان از لحاظ آماري تفاوت معني داري مشاهده نشد (0.05<P). همچنين در گروه نمايش فيلم 33% رضايت زياد و 66% رضايت خيلي زياد و در گروه آموزش زنده 66% رضايت زياد و 33% رضايت خيلي زياد داشتند و اختلاف دو گروه از لحاظ آماري معني دار نبود (0.05<P).

نتيجه گيري: هر دو روش آموزشي نمايش فيلم و آموزش زنده در تدريس نحوه قرار دادن فيشورسيلنت نتايج يکساني داشته است. بنابراين روش نمايش فيلم مي تواند به همراه يا به عنوان جايگزين روش آموزش زنده مطرح گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب سایت
فهرست