آموزش بهداشت دندان

والدین گرامی مهمترین بخش پیشگیری از پوسیدگی دندانهای فرزند شما رعایت بهداشت دهان در منزل می باشد.

چه نوع مسواکی برای کودکان از همه مناسبتر است؟

مسواکهای نرم به علت وارد کردن آسیب کمتر به بافت لثه و توانایی زیاد تمیز کردن بین دندانها برای بیشتر کودکان مناسب تر هستند.هم چنین کودکان مسواک هایی که سر کوچکتر و دسته ضخیم تر دارند را بهتر می توانند به داخل دهان ببرند و دسته آن را نگه دارند.

مسواک کودک را باید در چه فواصل زمانی تعویض نمود؟

به طور متوسط مسواک بهتر است هر سه ماه یکبار تعویض شود اگرچه این امر به میزان زیادی بستگی به عادات مسواک زدن فرد دارد، زیرا برخی کودکان مسواک خود را در زمان مسواک زدن می جوند وبه  سرعت موهای مسواک فرسوده می شود.

استفاده از نخ دندان از چه زمانی باید برای کودک شروع شود؟

در هر زمانی که تماس های بین دندانی کودک بسته باشد والدین باید اقدام به استفاده از نخ دندان برای وی بنمایند این امر در حدود سن 3 سالگی اتفاق می افتد.

به عنوان یک اصل کلی هر نوع تماس دندان به دندان در هریک از نواحی بین دندانی نیاز به نخ کشیدن روزانه دارد.

 

کودک من اصرار دارد که خودش مسواک زدن را انجام دهد آیا مسواک زدن توسط خود کودک کافی است؟

در طی دوره 3-6 سالگی اگر چه کودکان پیشرفتهای چشمگیری را در توانایی مسواک زدن از خود نشان می دهند ولی مسولیت آن هنوز بر عهده والدین باقی می ماند.

در دوران سنی 6-12 سالگی کودک می تواند شروع به پذیرش مسولیت بیشتری برای بهداشت دهانش داشته باشد ولی در این مرحله نیز دخالت والدین ضروری است و باید نظارت فعالانه آنها وجود داشته باشد.

بهداشت دهان برای کودکان از چه سنی باید آغاز شود؟

شروع اصول بهداشت دهان در خانه از همان اولین سال زندگی کودک مهم است.

تمیز کردن و ماساژ دادن لثه ها قبل از رویش دندان کمک به برقراری محیط دهان سالم و کمک به در آمدن دندان ها می کند.این کار با پیچیدن گاز مرطوب دو لایه به دور انگشتان والدین انجام می شود.

با چه روشی باید دندانهای کودک مسواک زده شود؟

مسواک را به طور افقی بر روی سطوح مختلف دندانی قرار داده و با حرکت مالشی به جلو و عقب حرکت دهید این روش روش مالش افقی (Horizontal Scrub) بوده و به طور طبیعی بیشتر با کودکان و مهارتهای حرکتی آنان سازگار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب سایت
فهرست