آنچه والدین باید در مورد ترس و اضطراب کودکان در دندانپزشکی بدانند

ممکن است کودک شما در هنگام مراجعه به دندانپزشکی دچار ترس و اضطراب زیادی شود̜ تا حدی که در برخی موارد والدین برای بردن کودک خردسال خود به دندانپزشکی ساعتها و روزهای متعددی را به نگرانی سپری می کنند.

[toc]

از آنجایی که در بسیاری از موارد حالات اضطراب کودکان می تواند توسط والدین کنترل شود و همکاری والدین با دندانپزشک یکی از اساسی ترین اصول درمان دندانپزشکی کودکان است̜ داشتن آگاهی در این زمینه برای والدین و به خصوص مادران گرامی بسیار ضروری است.

کودک شما جزو کدام دسته است؟

عده ای از کودکان در هنگام کارهای دندانپزشکی رابطه خوبی با دندانپزشک دارند و در هنگام کار حتی می خندند و لذت می برند.

دسته دوم کودکانی هستند که درمان را قبول می کنند ولی رفتار آنها همراه با احتیاط است.

کودکان دسته سوم تمایل به قبول درمان ندارند و رفتارهای منفی مانند کج خلقی و کناره گیری را از خود نشان می دهند.

در دسته چهارم کودکانی قرار می گیرند که به شدت گریه می کنند̜ می ترسند و رفتارهای خشن و عصبی از خود بروز می دهند.

رابطه اضطراب مادر و کودک

دانسته های علمی نشان می دهد که رابطه مهمی بین اضطراب مادر و رفتار کودک از نظر همکاری با دندانپزشک به خصوص در اولین ملاقات دندانپزشکی وجود دارد. بنابراین در هنگام انجام کارهای دندانپزشکی اضطراب مادران به کودکان در تمام گروههای سنی منتقل می شود و البته تاثیر آن در کودکان زیر چهار سال بیشتر است.

مادران گرامی باید آگاه باشند که در هنگام بردن کودک خود به دندانپزشکی به هیچ وجه از خود نگرانی نشان ندهند و حتی در مورد نگرانیهای خود نسبت به کار دندانپزشکی فرزندشان با اطرافیان صحبت نکنند.

[aparat id=”eBIXr”]

کلماتی که دندانپزشک شما در برخورد با کودکتان به کار می برد

دندانپزشکان در درمان کودکان از لغات خاصی استفاده می کنند̜ مثلا بجای آمپول واژه “یک نیشگون کوچک”̜ بجای ساکشن واژه “جاروبرقی” و بجای وسایل تراش دندان (توربین) عنوان “آقای سوت زن” و … را به کار می برند. پس والدین گرامی باید توجه داشته باشند که قبل از ورود به مطب دندانپزشکی در مورد آمپول̜ خونریزی ̜ درد و سایر مواردی که انتظار دارند در هنگام کار دندانپزشکی اتفاق بیفتد با کودک صحبت نکنند و این امر را به طور کامل به  دندانپزشک واگذار نمایند.

حضور والدین در هنگام شروع کار دندانپزشکی کودک

در بسیاری از موارد ممکن است دندانپزشک از شما درخواست کند که از اتاق کار دندانپزشکی خارج شوید̜ شما در این مواقع باید بدون اصرار از درخواست دندانپزشک پیروی کنید̜ مخصوصا وقتی کودک شما شروع به بدرفتاری و عدم همکاری با دندانپزشک می کند خروج شما از اتاق به دستور دندانپزشک بر رفتار وی از نظر روانشناختی تاثیر مثبت دارد.

در برخی موارد کودکان زیر سه سال و یا کودکان دچار معلولیت و عقب ماندگی ذهنی ممکن است از حضور والدین در هنگام کار دندانپزشکی سود ببرند ولی حتی در این موارد نیز حضور والدین باید با اجازه دندانپزشک باشد.

هرگز به کودک قول خرید جایزه را ندهید

قبل از ورود به مطب دندانپزشکی والدین نباید قول خرید چیزهایی مانند اسباب بازی ̜بستنی و … را به کودک بدهند چون در این صورت کودک دچار این تصور می شود که کار دندانپزشکی بسیار سخت و ترسناک است و اگر از خود اضطراب بیشتری نشان دهند جایزه بزرگتری خواهند گرفت. جایزه باید به طور غیر منتظره بعد از کار دندانپزشکی به کودک داده شود.

کودکان طلاق و مشکلات والدین

برخی کودکان در هنگام ورود به دندانپزشکی از خود ترس بسیار شدید و واکنش بیش از حد نشان می دهند̜ از جمله کودکانی که در این گروه قرار می گیرند کودکانی هستند که محیط خانوادگی آنها چه به علت طلاق قریب الوقوع والدین جدا زندگی کردن آنها و یا به علت فوت نزدیکان پرهیاهو است. این مشکلات اغلب با گذشت زمان و همکاری والدین حل خواهد شد. در صورت وجود چنین مسائلی حتما مراتب را با دندانپزشک در میان بگذارید.

سایر روشها

در نهایت اگر دندانپزشک متخصص کودکان تشخیص دهد که راههای کنترل رفتاری در مطب دندانپزشکی برای کودک شما بی تاثیر است از روشهایی مانند به کار بردن داروهای آرامبخش مخصوص با تجویز دندانپزشک متخصص کودکان و درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی استفاده خواهد کرد.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • فاطمه توکلی
    2019-12-03 02:59

    سلام دختر من ۱۸ ماهشه دوتا دندون بالایی جلو خراب شده آیا میشه برای حفظ دندوناش کاری کرد خیلی ناراحت و نگران ام راهنمایی کنید ممنون

    پاسخ
    • با سلام
      بله بايد توسط دندانپزشك متخصص كودكان ويزيت شوند و برحسب شرايط تصميم گيري شود.علاوه بر اين كه راهنمايي لازم در خصوص پيشگيري از درگيري ساير دندانها به شما داده شود.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب سایت
فهرست