علت کبود شدن بعد از تزریق بی حسی در دندان کودکان

تزریق بی حسی در کودکان اغلب از نظر والدین یک مانع بزرگ برای کار دندانپزشکی محسوب می شود در حالی که در بیشتر کودکان این کار بدون مشکل خاصی انجام می شود ممکن است بعضی از کودکان در حین تزریق بی حسی کمی گریه کنند ولی بسیاری از انها در ادامه کار همکاری خواهند داشت.

بعضی از کودکان در حین تزریق اصلا متوجه نمی شوند و عکس العمل بدی ندارند و همکاری خوبی دارند.

دسته دیگری از کودکان واکنش های اضطرابی بسیار زیاد نشان می دهند که اغلب افراد این دسته نیازمند درمان دندان ها در شرایط بیهوشی عمومی یا آرامبخشی هستند.

دندانپزشک متخصص کودکان اغلب به طریقی بی حسی را تزریق می کند که کودک سرنگ تزریق را نمی بیند.

در صورت حضور والدین در اتاق کار دندانپزشکی بهترین کار سکوت آنها و حضور به عنوان صرفا یک بیننده است زیرا در صورتی که انها شروع به صحبت و راهنمایی کودک با عباراتی نظیر”چشم هایت را ببند” یا ” درد فقط در همین مرحله است” یا “تکان نخور و بی حرکت باش” کنند ترس و اضطراب کودک بیشتر می شود و کار دندانپزشک مشکل تر خواهد بود.دندانپزشک متخصص کودکان در حین تزریق توضیحات لازم را به کودک خواهد داد.

تزریق داروی بی حسی دندانپزشکی اغلب عارضه جانبی خاصی ندارد. قبل از تزریق دندانپزشک متخصص کودکان از ژل بی حسی سطحی استفاده خواهد کرد که تا حدودی درد ورود سوزن را کاهش می دهد.

گاهی بعد از تزریق کودک دچار کبودی مختصری در پوست صورت می شود. این کبودی ها نگران کننده نیستند و به علت عروق خونی نازک و ظربف کودک ایجاد می شوند و بدون هیچ درمانی تا یک هفته بعد برطرف می شوند والدین با دیدن کبودی بعد ازتزریق ممکن است نگرانیهایی داشته باشند ولی این مساله گاهی بعد از تزریق بی حسی کودکان پیش می اید و اهمیت کلینیکی نداشته و درمان خاصی نمی خواهد.

زخم شدن لب بعد از انجام تزریق بی حسی اغلب به علت گاز گرفتن لپ و لپ ایجاد می شود، به علت بی حس بودن کودکان تمایل زیادی به گاز گرفتن بافتهای اطراف دارند این زخمها سفید رنگ بوده و گاهی همراه با بوی بد می باشند و درمان ان یک هفته طول می کشد.

دهانشویه اب نمک رقیق یا نرمال سالین کمک کننده است به کودک داروی ضد درد مانند استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید و در صورت اضافه شدن عفونت به زخم انتی بیوتیک باید تجویز شود.