ایا درمان دندانپزشکی کودکان ارزش بیهوش شدن دارد؟

کلمه درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی معمولاً برای والدین ایجاد نگرانی می‌نماید. حتی بسیاری از والدین به خاطر ترس از بیهوشی درمان دندان‌های فرزندشان را مدت‌ها به تعویق می‌اندازند و یا به مطب‌های دندانپزشکان مختلفی مراجعه می‌نمایند تا شاید درمان دندان‌های فرزندشان بدون بیهوشی یا آرام‌بخشی انجام گردد.

ایجاد خاطره مثبت دندانپزشکی و حفظ سلامت روان در حال تکامل یکی از اهداف مهم در دندانپزشکی کودکان است.

توجه داشته باشید که برخی کودکان به دلایلی مانند سن کم، ناتوانی‌های جسمی و ذهنی و یا اضطراب‌های شدید و کنترل نشده، قادر به همکاری لازم برای کارهای دندانپزشکی نمی‌باشند، لذا انجام درمان‌های دندانپزشکی در مطب ممکن است برای آن‌ها خطرساز باشد.

به‌طوری‌که در صورت ایجاد خاطره ناخوشایند در کودکی ممکن است، کل آینده دندانپزشکی فرد تحت تأثیر قرار گیرد. لذا برای این کودکان درمان دندانپزشکی تحت شرایط بیهوشی و یا آرام بخشی توصیه می‌گردد.

اگر کودک شما به هر دلیل در مطب دندانپزشکی همکاری کافی برای درمان ندارد گول تبلیغات فریبنده که در آن ها درمان کودکان غیر همکار بدون بیهوشی ذکر می شود را نخورید!

این تبلیغات اغلب توسط افرادی که متخصص دندانپزشکی کودکان نیستند انجام می شود و می تواند عواقب ناخوشایندی برای کودک شما داشته باشد.

در مطلب زیر به توضیح کامل در مورد دندانپزشکی آرام‌بخشی و بیهوشی در اطفال و کودکان و نگرانی والدین آن‌ها می‌پردازیم.

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی یا آرام بخشی برای چه کودکانی تجویز می‌شود؟

کودکان با سن کم

اگر سن کودک زیر سه سال باشد هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که قادر به همکاری در محیط دندانپزشکی باشد.

شاید کارهای ساده‌ای مانند فلورایدتراپی و یا انجام ترمیم‌های ساده در محیط مطب برای کودکان امکان‌پذیر باشد ولی کارهای درمانی پیچیده‌تر از قبیل عصب‌کشی و یا قرار دادن روکش دندان شیری و یا ترمیم‌های وسیع‌تر به دلیل عدم همکاری کودک و سن کم وی در محیط مطب دندانپزشکی امکان‌پذیر نیست و کودک نیازمند درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی یا آرام بخشی است.

لازم به ذکر است بعضی از کودکان بالای سه سال نیز ممکن است همکاری لازم را نداشته باشند و درمان های تحت بیهوشی یا آرامبخشی برای آنها تجویز گردد.

کودکان با ترس و اضطراب زیاد

اگر كودك شما داراي دندان‌های پوسيده متعدد و ناتوانی ذهنی، جسمی و یا سن کم است و یا برای درمان دندانپزشکی همکاری نمی‌کند، نیازمند درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی یا آرام بخشی است.
اگر كودك شما داراي دندان‌های پوسيده متعدد و ناتوانی ذهنی، جسمی و یا سن کم است و یا برای درمان دندانپزشکی همکاری نمی‌کند، نیازمند درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی یا آرام بخشی است.

انجام کارهای دندانپزشکی نباید منجر به شکل‌گیری خاطرات بد در ذهن کودک شود.

زیرا در کودکان ما با یک روان در حال تکامل مواجه هستیم و درصورتی‌که کارهای دندانپزشکی در کودکانی که دچار اضطراب زیاد هستند به زور انجام شود ممکن است از دیدگاه کودک به‌عنوان یک تهاجم تلقی شود و اثرات نامناسبی ازنظر روحی بر روی کودک باقی بگذارد.

علاوه بر این‌که این ترس از دندانپزشکی ممکن است تا بزرگ‌سالی همراه کودک باقی بماند.

کودکان با ناتوانی‌های ذهنی یا جسمی

در کودکان ناتوان مخصوصاً در شرایطی که نیاز به کارهای دندانپزشکی پیچیده باشد درمان‌های دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی درمان باکیفیت‌تر و ایمن‌تری را برای کودک فراهم می‌نماید.

میپردازیم به بی هوش شدن کودک برای درمان دندانپزشکی

ازآنجایی‌که دندان‌های شیری نقش بسیار مهمی در تغذیه و رشد کودک دارند و ازآنجایی‌که از دست رفتن آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکلات در رویش دندان‌های دائمی گردد در صورت درمان به‌موقع دندان‌ها اثرات بسیار مشخص و فراوانی در سلامت کودک به وجود خواهد آمد.

آیا واقعاً درمان دندانپزشکی ارزش بی‌هوش شدن کودک را دارد؟
آیا واقعاً درمان دندانپزشکی ارزش بی‌هوش شدن کودک را دارد؟

اگر دندانپزشک متخصص کودکان برای کودک شما تشخیص درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی یا آرام‌بخشی را داده است یعنی یکی از موارد عدم همکاری کودک، ناتوانی ذهنی یا جسمی و یا سن کم کودک وجود داشته است.

حال اگر برای درمان دندان‌های کودکتان به‌موقع اقدام نکنید وضعیت دندان‌های کودک بدتر خواهند شد و به‌مرورزمان دچار آبسه‌های دندانی می‌گردند که می‌تواند برای دندان‌های دائمی جایگزین خطرناک باشند و شاید نیاز به کشیدن تعداد زیادی از دندان‌های شیری وجود داشته باشد که هم باعث کاهش توانایی غذا خوردن کودک می‌گردد و هم باعث رویش نابجای دندان دائمی و نیاز به درمان‌های ارتودنسی در آینده می‌گردد.

از طرف دیگر آبسه‌های دندانی برای سلامت کودک هم زیان‌بار است چراکه این آبسه‌های حاد دندانی حتی می‌تواند به فضاهای صورت منتشر گردیده و وی را راهی بیمارستان نماید.

بنابراین اگر کودک به هر دلیلی همکاری کافی در مطب دندانپزشکی ندارد با درمان اصولی دندان‌ها تحت شرایط بیهوشی یا آرام بخشی می‌توان از مشکلات بسیاری که می‌تواند برای کودک دردسرساز باشد جلوگیری کرد.

توجه داشته باشید کودکانی که دندان‌های پوسیده متعدد دارند و نیازمند درمان آن‌ها هستند در بیشتر مواقع رفتارهای عصبی‌تر و کج‌خلقی‌های بیشتری دارند از طرف دیگر هم‌چنین مشکلات گوارشی از قبیل یبوست در آن‌ها بیشتر خواهد بود.

درنهایت بیشتر کودکان پس از ترمیم مناسب دندان‌ها بهبود فراوانی در وضعیت تغذیه نشان می‌دهند و این در رشد کودک بسیار مؤثر خواهد بود.

درنتیجه ترمیم کامل دندان‌ها باعث بهبود کیفیت زندگی کودک و ارتقا سلامت بدنی وی خواهد شد.

تفاوت دندانپزشکی بیهوشی کامل و آرام‌بخشی چیست؟

انتخاب این‌که برای کودک از روش بیهوشی یا آرام‌بخشی استفاده شود کاملاً بر عهده دندانپزشک متخصص کودکان و پزشک متخصص بیهوشی است.

معمولاً برحسب تعداد دندان‌های نیازمند درمان، وضعیت سلامت عمومی کودک، طول مدت موردنیاز برای درمان تصمیم‌گیری لازم انجام می‌گردد.

در اغلب موارد برای کارهای دندانپزشکی که تعداد کمتری از دندان‌ها را شامل می‌شود و مدت‌زمان کوتاه‌تری موردنیاز است از آرام‌بخشی استفاده‌شده و برای کارهای نیازمند مدت‌زمان طولانی‌تر از بیهوشی عمومی استفاده می‌گردد.

در هر دو این موارد از طیف داروهای بیهوشی و گازهای استنشاقی مربوطه بر طبق نظر متخصص بیهوشی استفاده می‌شود.

هرکدام از این موارد کاربرد خود را داشته و توصیه می‌گردد انتخاب نوع درمان به‌طور کامل به پزشک متخصص بیهوشی واگذار گردد.

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی یا آرام بخشی به چه صورت انجام می‌پذیرد؟

دندانپزشکی با بیهوشی و آرامبخشی
دندانپزشکی با بیهوشی و آرامبخشی

در مرحله اول شما باید به دندانپزشک متخصص کودکان مراجعه نمایید و معاینه کامل دندان‌های کودک انجام شود و درمان‌های موردنیاز وی مشخص گردند. سپس دندانپزشک متخصص کودکان شما را برای انجام مشاوره‌های لازم نزد پزشک متخصص بیهوشی و پزشک متخصص کودکان خواهد فرستاد هم‌چنین آزمایشات خون موردنیاز جهت بررسی وضعیت سلامت کودک انجام خواهد شد

 

پس‌ازآن در روز موردنظر کودک باید در ساعت مشخص‌شده به‌صورت ناشتا وارد اتاق عمل شود.

معمولاً قبل از ورود به اتاق عمل داروهایی به‌صورت خوراکی یا به‌صورت قطره‌ای که در بینی چکانده می‌شود به کودک داده می‌شود تا آرام‌بخشی خفیف قبل ورود به اتاق عمل حاصل شود.

معمولاً قبل از ورود به اتاق عمل داروهایی به ‌صورت خوراکی یا به‌ صورت قطره‌ای که در بینی چکانده می‌شود به کودک داده می‌شود تا آرام‌بخشی خفیف قبل ورود به اتاق عمل حاصل شود.

در اتاق عمل برحسب این‌که قرار است کودک تحت آرام‌بخشی قرار گیرد یا تحت بیهوشی عمومی کارهای دندانی وی انجام گردد، پزشک متخصص بیهوشی و تکنسین بیهوشی با استفاده از داروهای تزریقی داخل وریدی و استفاده از گازهای مختلف کودک را در شرایط موردنظر قرار خواهند داد.

سپس دندانپزشک متخصص کودکان کلیه کارهای دندانپزشکی کودک را در یک جلسه انجام خواهد داد و پس از اتمام کار پزشک متخصص بیهوشی داروهای برگشت شرایط بیهوشی یا آرام‌بخشی را به کودک تزریق خواهد کرد و کودک به اتاق ریکاوری منتقل می‌گردد و پس از بیداری کامل وی در بخش مربوطه نزد والدین به مدت دو الی سه ساعت در محیط بیمارستان باقی می‌ماند و پس‌ازآن ترخیص می‌گردد.

آیا درمان‌های دندانپزشکی در شرایط بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی می‌تواند برای کودک خطرناک باشد؟

بیهوشی عمومی و آرام‌بخشی درصورتی‌که در مراکز معتبر و مجهز تحت نظر پزشک متخصص بیهوشی و با در نظر گرفتن کامل شرایط کودک مانند سن، وزن و سابقه بیماری‌ها انجام گردد هیچ‌گونه عارضه‌ای مانند تأثیر بر روی هوش کودک یا رشد یا حافظه او نخواهد داشت.

کودک شما بعد از دندانپزشکی بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی طی دو الی سه ساعت پس از اتمام کار از بیمارستان ترخیص می‌گردد و نیاز به بستری شدن در بیمارستان نیز نیست مگر در شرایطی که کودک دارای بیماری‌های زمینه‌ای و یا اختلالات جسمی و ذهنی خاص باشد که با نظر متخصص بیهوشی برای مدتی در بیمارستان تحت نظر قرار گیرد.

آیا سابقه فوت کودک براثر درمان‌های دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی وجود داشته است؟

هر عمل درمانی که بر روی کودک انجام می‌گردد و هر دارویی که وارد بدن می‌شود حتی یک داروی مسکن ساده یا تزریق داروی بی‌حسی دندانپزشکی می‌تواند واکنش‌هایی در بدن ایجاد کند. مهم این است که این داروها به طریق صحیح و با نظارت پزشک متخصص مربوطه تجویز گردند.

روزانه کودکان بسیاری در سراسر دنیا هم‌چنین در سراسر کشور ما تحت درمان‌های دندانپزشکی در شرایط بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی قرار می‌گیرند و روزبه‌روز بر این تعداد افزوده می‌گردد.

دراین‌بین ممکن است گزارشات بسیار محدودی از اتفاقات ناگوار در فضای مجازی وجود داشته باشد که اولاً بسیار اندک بوده و هرکدام پس از بررسی توسط مراجع ذیصلاح مشخص گردیده یا وضعیت جسمی کودک به دلیل بیماری‌های خاص عامل اتفاق بوده و یا محیطی که در آن عمل دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی صورت گرفته محیط بیمارستانی نبوده و تجهیزات کافی نداشته لذا مناسب انجام این عمل درمانی نبوده است.

تأکید می‌گردد که خوشبختانه باوجود حجم زیاد و گسترش روزبه‌روز درمان‌های دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی تعداد اتفاقات ناگوار بسیار انگشت‌شمار است و دلایل خاص خود را داشته است.

انجام درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی توسط چه کسی و کجا باید انجام شود؟

شرایطی که در آن کودک تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی قرار می‌گیرد بسیار مهم است. این کار باید در محیط بیمارستانی که تجهیزات کامل وجود دارد تحت نظر متخصص انجام گردد.

از طرفی انجام این درمان‌ها باید حتماً توسط متخصص دندانپزشکی کودکان انجام گردد و باید متخصص بیهوشی و تکنسین بیهوشی در تمام مدت انجام کار و ریکاوری در محیط حضور داشته باشند.

شرایطی که در آن کودک تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی قرار می‌گیرد بسیار مهم است. این کار باید در محیط بیمارستانی که تجهیزات کامل وجود دارد انجام گردد.
شرایطی که در آن کودک تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی قرار می‌گیرد بسیار مهم است. این کار باید در محیط بیمارستانی که تجهیزات کامل وجود دارد تحت نظر متخصص انجام گردد.

بر طبق بخشنامه مصوب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام کارهای دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی صرفاً باید در بیمارستان‌ها، مراکز جراحی محدود و دانشکده‌های دندانپزشکی دارای امکانات لازم امکان‌پذیر است و در مطب‌های دندانپزشکی حتی مطب‌های دندانپزشکی متخصصان کودکان نباید درمان دندانپزشکی تحت شرایط بیهوشی عمومی و آرام‌بخشی انجام گردد.

آیا انجام کارهای دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی نیاز به بستری شدن دارد؟

خیر، در اغلب موارد کودک در صبح روز کار وارد اتاق عمل شده و پس از ریکاوری به مدت دو الی سه ساعت در بخش مربوطه حضور خواهد داشت و پس از این‌که متخصص بیهوشی اطمینان حاصل نمود که وضعیت کودک مناسب است ترخیص می‌گردد. فقط در شرایطی که کودک دارای بیماری‌های سیستمیک خاص یا شرایط ویژه‌ای که نیازمند ملاحظات بیشتر باشد است با دستور پزشک مربوطه و صلاحدید متخصص بیهوشی از شب قبل در بیمارستان حاضر می‌گردد.

قبل از انجام عمل دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی چه ملاحظاتی نیاز است؟

قبل از انجام بیهوشی کودکتان، مشاوره با متخصص بیهوشی و پزشک متخصص کودکان ضرورت دارد و در حین مشاوره بایستی تمامی مشکلات کودک را بیان کنید.
قبل از انجام بیهوشی کودکتان، مشاوره با متخصص بیهوشی و پزشک متخصص کودکان ضرورت دارد و در حین مشاوره بایستی تمامی مشکلات کودک را بیان کنید.

قبل از انجام بیهوشی کودکتان، مشاوره با متخصص بیهوشی و پزشک متخصص کودکان ضرورت دارد و در حین مشاوره بایستی تمامی مشکلات کودک را بیان کنید.

حتماً قبل از انجام بیهوشی در هنگام مشاوره بیهوشی برای انجام درمان‌های دندانپزشکی باید تاریخچه مصرف هرگونه دارو، سابقه آلرژی‌ها و بیماری‌ها و حتی مصرف داروهای گیاهی را به متخصص بیهوشی و پزشک متخصص کودکان اطلاع دهید.

اگر کودک روز قبل عمل دچار سرماخوردگی شدید و سرفه و آبریزش بینی و تب باشد باید حتماً به دندانپزشک متخصص کودکان مربوطه و یا پزشک متخصص بیهوشی اطلاع دهید چون ممکن است عمل به زمان بعد از بهبودی کودک موکول شود.

حتماً دستورالعمل‌های پزشک در مورد خوردن و نوشیدن را قبل و بعد از عمل دنبال کنید. کودک باید حتماً قبل از انجام عمل ناشتا باشد و 8 ساعت قبل از عمل شیر و غذاهای جامد مصرف نکرده باشد توضیحات لازم در زمینه شرایط ناشتا بودن در روز مشاوره بیهوشی برحسب وضعیت خاص هر کودک به‌طور کامل به والدین داده خواهد شد.

پس ‌از انجام درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی چه ملاحظاتی موردنیاز است؟

معمولاً قبل از ورود به اتاق عمل داروهایی به‌صورت خوراکی یا به‌صورت قطره‌ای که در بینی چکانده می‌شود به کودک داده می‌شود تا آرام‌بخشی خفیف قبل ورود به اتاق عمل حاصل شود.

کودک پس ‌از انجام درمان تحت بیهوشی یا آرام بخشی ممکن است کمی خواب‌آلود باشد و ممکن است لازم باشد که کودک را تا خانه در آغوش ببرید. پس بهتر است که دو بزرگ‌سال در حین درمان همراه کودک باشند تا کاملاً از کودک مراقبت نمایند.

تغذیه کودک باید با مایعات شروع شود و پس‌ازآن کم‌کم غذاهای نرم به کودک داده شود اغلب در فردای روز عمل تغذیه عادی شروع می‌گردد و کودک به وضعیت نرمال قبل عمل برگشته است.

به فرزند خود اجازه دهید پس از عمل در خانه استراحت نماید، او احتمالاً از روز بعد عمل به حالت کاملاً طبیعی خود برمی‌گردد.

پس از درمان باید تمامی نکاتی که توسط پزشک بیان می‌شود، رعایت گردد. معجزه واقعی برای درمان دندان‌های کودک در دست والدین است که باید به‌دقت از کودک خود مراقبت نمایند.

شروع درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی یا آرام‌بخشی

اگر كودك شما داراي دندان‌های پوسيده متعدد و ناتوانی ذهنی، جسمی و یا سن کم است و یا برای درمان دندانپزشکی همکاری نمی‌کند، بایستی برای تشخیص نیاز به درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی یا آرام‌بخشی در اولین فرصت توسط دندانپزشك متخصص كودكان ويزيت گردد.

هرچه زودتر اقدام كنيد درمان دندان‌های كودك ساده‌تر و با هزينه كمتر خواهد بود. توجه کنید درمان زودهنگام دندانپزشکی عوارض و هزینه‌های کلی درمان را کاهش می‌دهد و سلامت کودک را تضمین می‌کند.

خدمات مطب دندانپزشکی کودکان

در این مطب کلیه کارهای دندانپزشکی و پیشگیری برای کودکان تا سن 12 سالگی آنها انجام می‌گردد. علاوه بر اینکه در صورت نیاز و تمایل والدین و عدم همکاری کافی کودکان به دلایلی چون سن کم، اضطراب‌های شدید، معلولیت‌ها و… خدمات آرام ‌بخشی و بیهوشی برای کودکان مذکور در محیط بیمارستانی انجام می شود.

دندانپزشک متخصص کودکان (اطفال) چه درمان‌هایی انجام می‌دهد؟

دندانپزشک متخصص کودکان (اطفال) در شاخه‌ای تخصصی از دندانپزشکی تحصیل نموده که به‌صورت ویژه به سلامت دهان و دندان کودکان و نوجوانان می‌پردازد.

متخصص دندانپزشک کودکان پس از گذراندن دوره شش‌ساله تحصیلات عمومی و آزمون‌های مربوطه دندانپزشکی به‌صورت تخصصی یک دوره سه‌ساله را صرفاً برای درمان کودکان و نوجوانان می‌گذراند. متخصص دندانپزشکی کودکان علاوه بر تسلط به تکنیک‌های تخصصی درمان دندان‌های کودکان و نوجوانان مسائل روان‌شناختی و کنترل رفتاری و ذهنی کودکان در محیط دندانپزشکی را آموزش دیده‌اند و با انجام تکنیک‌های خاصی سعی در ایجاد نگرش مثبت به دندانپزشکی خواهند داشت. جهت خواندن ادامه مطلب وارد لینک شوید

 

شیری ها و عصب کشی: آیا دندان شیری نیاز به عصب کشی دارد؟

پوسیدگی دندان‌های شیری گاهی به علت عدم مراجعه به‌موقع به دندانپزشک متخصص کودکان گسترش پیدا می‌کند و برای درمان دندان باید از درمان‌های عصب‌کشی استفاده نمود.

معمولاً والدین با شنیدن لفظ عصب‌کشی دندان شیری دچار نگرانی‌های زیادی می‌گردند و با سؤالات بسیاری مواجه هستند.

آیا دندان شیری هم ریشه دارد؟

اغلب والدین بارها دندان‌های شیری افتاده کودکان را مشاهده کرده‌اند. وقتی این دندان‌ها می‌افتند ریشه آن‌ها به‌طور کامل تحلیل رفته است. به‌نحوی‌که حتی با گاز زدن مواد غذایی، دندان لق شده به‌راحتی می‌افتد. این امر باعث این تفکر در برخی والدین می‌گردد که این دندان‌ها ریشه ندارند!

در حقیقت تمام دندان‌های شیری اعم از قدامی یا خلفی دارای ریشه‌هایی هستند که حداقل 10 میلی‌متر طول دارند. این دندان‌ها در خلف (عقب فک) دارای چند ریشه مجزا هستند.

آیا دندان شیری هم عصب دارد؟

بله! دندان‌های شیری دارای تمام اجزای دندان دائم هستند. دندان شیری همانند تمام دندان‌ها دارای دو قسمت تاج و ریشه می‌باشند که شامل مینا، عاج و بافت پالپی است که اصطلاحاً عصب دندان نامیده می‌شود.

(برای اطلاعات بیشتر درباره دندان های شیری و عصب وارد لینک شوید)

46 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • مریم
    2024-02-01 00:31

    سلام ممنون از پاسخگویی شما.سمت شهریار و پرند و اسلامشهر ارامبخشی کودکان میشناسین معرفی کنید؟ پسرم ۴ سالشه ۳ تا دندون رو درست کرده و دوتا دیگه پوسیده داره.ولی دیکه همکاری نمیکنه و هربار یه بهونه ای میاره و یبارم تا اوایل کار میش رفته ولی ننشست و پانسمان کرد دکتر.ولی بعد چند وقت پانسمان افتاده. و یبارم حاضر شد بره درست کنه جون گاهی درد داره.ولی فقط تا بیحسی همکاری کرد و گفت از صدای گیژ گیژ دستگاه میترسم و ننشست.

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2024-02-27 17:12

      باید به مراکز شهر تهران مراجعه کنید

      پاسخ
  • مامان
    2022-07-01 18:46

    سلام
    دخترم ۱۳ سال و بیناری ژنتیکی داره و اصلا امکان معاینه نداره
    الان دندون خراب داره
    ولی امکان opg هم در رادیولوژی نداریم
    راهنمایی می کنید

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2022-07-01 23:30

      با سلام کودک شما باید در شرایط بیمارستانی درمان شود رادیوگرافی مساله مهمی نیست و در اتاق عمل گرفته می شود با توجه به شهری که هستید مراکز بیمارستانی را انتخاب کنید یا به دانشکده دندانپزشکی ان شهر جهت راهنمایی مراجعه کنید

      پاسخ
  • جواد
    2021-11-16 22:12

    سلام من چند عدد دندان خراب دارم و فوبیای دندان پزشکی دارم یعنی موقع کار دندان پزشک بهوش شده وتشنج می کنم می خواستم ببینم در مشهد جای هست که مرا بیهوش کنن ممنون می شم جواب بدید

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2021-11-17 09:19

      باسلام
      بله بیهوشی دندانزشکی برای بزرگسالانی که فوبیا دارند هم انجام می شود و درمشهد مراکز مختلفی برای این کار هستند.البته باید با سرچ در اینترنت پیدا کنید.

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر.پسرم ۲ سال و ۲ ماهه ۴ تا از دندوناش شکسته پوسیدگی ناشی خوردن شیر شبانه ست .دکترم گفت که باید بیهوش بشه تا ترمیم کنیم .یه نگرانی داریم اینکه تو یه جا نوشته بیهوشی عمومی زیر ۴ سال باعث بیش فعالی کودک و اختلال یادگیری میشه.تورو خدا صحت داره

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2021-09-29 20:47

      باسلام
      درصورتی که دندانها ترمیم نشوندیا به روشهایی مثل گرفتن دست و پای بچه و به زور کارکردن انجام شود عوارض و خطراتی که داشته باشید بسیار بسیار بیشتر است.ضمنا مطلبی که مطرح کردید راجع به بیش فعالی و اختلال یادگیری در هیچ منبع معتبر علمی تایید نشده و مشاهده نگردیده است.

      پاسخ
    • لیلاعظیمی
      2022-12-14 23:19

      سلام پسر ۴ ساله من طیف اوتیسم هست بسیار استرسی بیشتر دندوناش خراب وآبسه داره لطفا مرکزی معرفی کنید ببرمش

      پاسخ
      • دکتر مهکامه میرکریمی
        2022-12-30 15:39

        سلام این که در کدام شهر هستید تعیین کننده مرکز خواهد بود. می توانید به مراکز دانشگاهی آن شهر مراجعه کنید . 

        پاسخ
  • سینا
    2021-09-02 19:47

    سلام پسر من معلولیت شدید ذهنی هست که بایدبا بیهوشی دندونهاش ترمیم بشه باید کجا مراجعه کنیم آیا دانشگاه علوم پزشکی اردبیل این خدمات ارایه میده

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2021-09-05 13:09

      باسلام راجع به دانشگاه اردبیل اطلاع دقیقی ندارم ولی در تبریز حتما هست.

      پاسخ
  • پریناز
    2021-05-20 22:02

    با سلام و خسته نباشید خانم دکتر دختر من هفته اینده پنج شنبه وقت عمل بیهوشی دارن برای دندان هایش ولی دیشب تب کرد و دست و پا درد داشت و یکم سرفه حدود ۸روز مونده به عمل خدایی نکرده اگه کرونا باشه میتوانند عملش کنن؟

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2021-05-26 11:49

      باسلام
      خیر در صورت تشخیص کرونا حتما باید عمل کنسل شود

      پاسخ
  • جعفر
    2021-02-04 03:22

    سلام پسری ۴ساله دارم دندوناش پوسیدگی داره در شهرستان سراب زندگی میکنیم اگه میشه بیمارستان های مفید که مورد تایید وزرات بهداشت هستن معرفی کنید پسرم همکاری نمیکنه لازمه بیهوش بشه ممنون میشم

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2021-02-09 20:14

      سلام در مرکز هر استانی بیمارستانهای دانشگاهی هستند و مثلا در تبریز با مراجعه به همکاران متخصص کودکان می توانید به آن بیمارستانها مراجعه کنید.
      در تهران در چندین مرکز این کار انجام می شود باید ابتدا به مطب متخصص دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید در صورتی که مایلید با مطب ما هماهنگ شوید با شماره تلفن مطب تماس بگیرید.

      پاسخ
    • میثم
      2021-07-31 16:01

      سلام خانم دکتر من به خاطر ترس از دندانپزشکی واضطراب زیاد تمام دندانهام دارن خراب میشن میخاستم در مورد این روش بیهوشی یه مقدار اطلاعات بگیرم

      پاسخ
      • دکتر مهکامه میرکریمی
        2021-08-02 12:48

        باسلام در شرایط بیهوشی عمومی پس از تزریق و استنشاق داروهای مربوطه که توسط متخصص بیهوشی تعیین می گردد کارهای دندانپزشکی مربوطه انجام شده و پس از به هوش آمدن کامل ترخیص خواهید شد.

        پاسخ
  • محمد مهدی دریایی
    2021-02-03 21:00

    سلام خانم دکتر .من پسرم ۴ سالشه البته دو سه ماهه افتاده چهار سالگی تقریبا ۸یا ۹ تا دنون پوسیده داره بردمش تو شهر خودمون دندانپزشک کودکان اجازه همکاری نداد .به زور عکس ازش تهیه کردیم دکترش گفت که باید تحت بیهوشی دندوناش ترمیم یا کشیده بشن .میخواستم ببینم کدوم بیمارستان در تهران براش بهتره این کار رو انجام بده و شما خودتون زحمتش رو میکشین ؟

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2021-02-17 12:38

      در تهران در چندین مرکز این کار انجام می شود باید ابتدا به مطب متخصص دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید در صورتی که مایلید با مطب ما هماهنگ شوید با شماره تلفن مطب تماس بگیرید

      پاسخ
  • کتایون
    2021-01-28 13:57

    با سلام پسر من حساسیت و‌الرژی به سفیده تخم مرغ داره ایا داروی بیحسی میتوانه واکس براش داشته باشه ایشون ۱۷سالشه راه چاره چیست

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2021-01-31 17:34

      با سلام
      حساسیت به داروی بی حسی بسیار نادر است آیا پسر شما سابقه حساسیت دارویی هم دارد؟
      اگر سابقه ای در این زمینه هست و نگران هستید می توانید در مرکز آلرژی داروهای بی حسی را برای ایشان تست آلرژی کنید. ولی باز تاکید می کنم که حساسیت به داروی بی حسی خیلی نادر است.

      پاسخ
  • بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.ازتون متشکرم

    پاسخ
  • امیرعلی
    2020-09-15 17:34

    باسلام.پسرم 4سالو 4ماهشه و 8تا از دندونای شیری پسرم پوسیده است و نیاز ب عصب کشی و ترمیم دارن و بخاطر حالت تهوع حین کار نظرهمکارای گرامیتون ب بیهوش کردن بچه برای انجام کارمیباشد.سوال من اینه ک بیهوشی رو هوشش تاثیر بد نمیذاره؟؟چاره. دیگه ای جز بیهوشی نیست؟؟و با دندونای زیادی ک نیاز ب ترمیم داره پسرم رو بیهوشی کامل میکنن یا آرام بخش تجویز میکنن؟؟ممنن از لطفتون

    پاسخ
    • با سلام
      بهترین گزینه درمانهای تحت بیهوشی عمومی یا آرامبخشی می باشد و انتخاب این دو برعهده دندانپزشک متخصص کودکان مربوطه و متخصص بیهوشی پس از معاینه کودک می باشد

      پاسخ
  • منوچهر توسلی
    2020-09-13 13:52

    با سلام پسر من 10 ساله متاسفانه بدلیل عارضه انسفالید اتوئیمیون حافظه اش رو از دست داده و فعلا قادر به صحبت نمی باشد. در طول بستری بودن در بیمارستان دندان هایش دچار صدمه شده و نیاز به معاینه و مرمت دارند. دکتر مغز و اعصاب بیهوشی را برای پسرم خطرناک و باعث کاهش هوشیاری دانسته اما آیا با روش دیگر امکان رسیدگی به دندان های پسرم وجود دارد؟مانند به خواب بردن .چون پسرم در حالت فعلی با پزشک قطعا همکاری نخواهد کرد.با تشکر از مساعدت جنابعالی

    پاسخ
    • با سلام
      نمی دانم شما کدام شهر تشریف دارید ولی در تهران بخش دندانپزشکی بیمارستان مفید به کودکان با نیازهای خاص خدمات ارائه می دهند (در صورت مراجعه به این مرکز حتما با دندانپزشکان متخصصان کودکان مشورت کنید)
      بله در صورت اجازه پزشک امکان آرامبخشی وجود دارد
      اگر تهران هستید و یا قصد مراجعه به بیمارستان مفید را داشتید با مطب تماس بگیرید که ما تلفن و اسامی دکترهای متخصص مربوط به کار فرزند شما را به شما بدهیم که بدانید به چه کسی مراجعه کنید.

      پاسخ
  • پسرم 20ماهه که به دلیل رفلاکس چهار تا دندان شیری جلویی بالا سیاه و پوسیده شده که طبق نظر دندانپزشک باید دندانها ترمیم شوند. سوال این هست که آیا بیهوشی یا آرام‌بخشی خطرناک نیست؟

    پاسخ
    • سلام در صورتی که بیهوشی یا آرامبخشی زیر نظر متخصص بیهوشی و در مرکز بیمارستانی با تجهیزات کامل انجام شود و قبل از انجام بیهوشی مشاوره با پزشک متخصص کودکان انجام شده باشد و آزمایشات مورد نیاز از کودک به عمل آمده باشد انجام درمان دندانپزشکی در شرایط بیهوشی یا آرامبخشی برای کودک شما خطری نخواهد داشت

      پاسخ
      • مریم
        2022-12-10 21:41

        سلام پسر۴ساله ام اتیسم هست میخواستم ببینم مرکز تاف بهتره یا مهرگاندی؟واینکه اکو قلب قبل بیهوشی واجبه؟پسرم مشکل قلبی تا الان نداشته؟

        پاسخ
        • دکتر مهکامه میرکریمی
          2022-12-16 16:39

          برخی از متخصص های بیهوشی اکو قلبی را حتما می خواهند و باید تابع انها بود . مرکز مهر گاندی مرکز تایید شده و مجهزی است مرکز تاف را اطلاعی ندارم.مراکز در صورت داشتن مجوز از وزارت بهداشت و داشتن متخصص بیهوشی و تجهیزات کامل قابل قبول خواهند بود.

          پاسخ
          • محمد کاوری
            2023-05-14 09:56

            سلام خانم دکتر من پسرم ۱۷ سالش است بیماری اوتیسم شدید داره یه بار در ۵ سالگی دندوناش رودرست کردم الان بازهم خراب شدن گریه میکنه خیلی با دکتر هم اصلا همکاری نمیکنه خرمشهر هستم من باید چکار کنم

          • دکتر مهکامه میرکریمی
            2023-06-22 18:46

            باید به مراکز دانشگاهی مراجعه کنید، جهت بیهوشی و درمان دندانها، اگر مراکز دانشگاهی امکانپذیر نبود، باید به مراکزی که در مرکز استان درمان دندانپزشکی با بیهوشی انجام می دهند مراجعه کنید

    • بهار
      2020-12-14 18:48

      سلام
      پسر ۵ سالم دیروز تحت بیهوشی ۲ تا دندان جلو و یک دندان عصب کشی کردش ، اون دندان که عصب کشی کرده درد داره و بی قراری میکنه و همکاری نمی کنه برای خوردن استامینفون، ا ز طرفی هم آب دهانش از دیروز می ریزه بیرون
      میخوام ببینم برای چی هست

      پاسخ
      • دکتر مهکامه میرکریمی
        2020-12-14 19:58

        با سلام
        بعد از انجام بیهوشی درد طبیعی است و می توانید از شیاف هم استفاده کنید.بیرون ریختن آب دهان مساله مهمی به نظر نمی آید ولی در اولین فرصت با پزشک مربوطه صحبت کنید.

        پاسخ
  • سعدی شهدوست
    2020-03-26 15:22

    سلام. من 31 سالمه میتونم برای ترمیم دندان از راه بیهوشی رو انتخاب کنم؟ دندونام روز به روز داره خرابتر میشه ولی اصلا تحت هیچ شرایطی نمیتونم با بی حسی یا چشم باز تمام مراحل ترمیم رو تحمل کنم.

    پاسخ
    • با سلام
      بله شما می توانید در مراکز مربوط به این کار درمانهای خود را تحت شرایط بیهوشی یا آرامبخشی با صلاحدید متخصص بیهوشی و دندانپزشک مربوطه انجام دهید
      یکی از مراکزی که می توانند به شما کمک کنند مرکز سلامت دهان مهر واقع در خیابان ۲۱ گاندی جنوبی می باشد. در صورتی که تهران زندگی می کنید این مرکز یکی از مراکز معتبر می باشد.
      قابل ذکر است مراکز معتبر دیگری هم در نقاط مختلف کشور وجود دارند که می توانید از دندانپزشک خود در این زمینه راهنمایی بخواهید.

      پاسخ
    • مریم
      2020-06-03 13:44

      سلام خانم دکترفرزندمن دوسال ونیمه هست دندان جلوش شکسته الان پس ازیک ماه سیاه شده ودردداره دندانپزشک گفته بایدعصب کشی بشه میخاستم بپرسم راه دیگه ای نداره واینکه گفتن بابیهوشی انجام میدم ولی من نگران بیهوشی هستم.ممنون ازپاسخ تون

      پاسخ
      • با سلام مهم است که کودک شما چند دندان پوسیده دارد ؟ اگر تعداد دندانهای پوسیده زیاد باشد که بهترین انتخاب درمانهای تحت بیهوشی است اگر فقط یک دندان و ان هم دندان جلویی سیاه شده است اول با عکس رادیوگرافی کنترل شود اگر قابل عصب کشی است حتما عصب کشی شود اگر قابل عصب کشی نیست باید دندان کشیده شود .ممکن است در صورتی که متخصص بیهوشی و دندانپزشک متخصص کودکان مربوطه صلاح بدانند اگر درمان فقط برای یک دندان است با آرامبخشی انجام شود.

        پاسخ
      • ماندانا جعفری
        2021-01-23 03:05

        سلام خانم دکتر
        من خواهرم قرار است که با بیهوشی دندان هایش را درست کنند اما من و مادر و پدرم خیلی می‌ترسیم حتی من من که واقعا از خدا این رو می‌خوام که مادر و پدرم این کار را نکنند یک روز آنقدر زیاد گریه کردم به مادرم گفتم تورو خدا جواب داد من دوست ندارم اما مجبورم در کل با این چیز ها که دیدم در مورد شما نوشتن کمی با سواد می خواهم حرف بزنم من ۱۰ سالم هست و خواهرم دیگر فروردین ۴ ساله می شود الان هم من خیلی می ترسم لطفاً میشه بگید که با بیهوشی باعث هیچ اتفاقی نمی آید منظور من این است که هیچ چیزی بعد از عمل پیش نمکی آید؟ من همش در حال گریه لطفاً هر چه زودتر به من بگید

        پاسخ
        • دکتر مهکامه میرکریمی
          2021-01-24 12:24

          با سلام
          روش درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی یک روش علمی و کاملا تایید شده است و در همه جای دنبا انجام می شود. در صورتی که متخصص دندانپزشکی کودکان به همراه متخصص بیهوشی در مرکز درمانی مجهز و دارای مجوز این کار را انجام دهند و قبل از آن کودک آزمایشات لازم را انجام داده باشد مشکلی وجود ندارد

          پاسخ
  • اکبر
    2019-12-19 12:06

    بسیار مطالب عالی و آموزنده ای بود سپاس از انتشار مطالب

    پاسخ
    • امیر
      2020-10-21 06:29

      سلام خانم دکتر، من 30 سالمه و ب خاطر حالت تهوع شدید بسیاری از دندان پزشکان شیراز کار روی دندان هایم انجام نمیدن و همه میگویند اگ تحمل میکردی برایت انجام مبدادیم،در این 30 سال حتی یک دندان پزشک هم بهم نگفت تحت بیهوشی هم میتونی بری. الان وضعیت دندان هایم بسیار بد و دندان های عقلم هم نیمه پنهان است هفته هاست شبها نمیتونم بخوابم و نیاز ب جراحی داره، توی این شرایط کرونا جراحی با بیهوشی انجام میدن؟
      ایا در شیراز مکانی برای این کار هست؟

      پاسخ
      • با سلام دندانپزشکی تحت شرایط بیهوشی عمومی برای بزرگسالانی که ترس شدید از دندانپزشکی دارند و یا کارهای وسیع دندانپزشکی دارند هم انجام می شود
        در شیراز مرکزی را نمی شناسم ولی می توانید با جناب اقای دکتر فیجان متخصص دندانپزشکی کودکان در شیراز مشورت نمایید

        پاسخ
      • امید طوبی
        2021-12-09 09:40

        با سلام.پسر من سه ساله هستن. دندان های شیری جلو و چند دندان عقب پوسیدگی داره.
        برای عمل فتق دو بار بی هوش شده. ایا ررای این عمل بیهوش بشه خطرناکه.
        ایا نمیشه تک تک در مطب درمان بشه.

        پاسخ
        • دکتر مهکامه میرکریمی
          2021-12-15 01:10

          با سلام برای اجازه بیهوشی باید با پزشک متخصص کودکان و پزشک متخصص بیهوشی مشورت کنید. معمولا در این سن احتمال عدم همکاری کودک در مطب بسیار بالاست . ولی برای اطمینان از ایمنی کودک باید مشاوره های لازم انجام شود.

          پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب سایت
فهرست