پوسیدگی دندان اطفال و کودکان [دلایل، عوارض و نحوه پیشگیری و درمان]

امروزه سلامت عمومی بسیاری از کودکان ما به علت وجود پوسیدگی دندانی فعال و کنترل نشده، در معرض خطر است.

زیرا یکی از عوارض پوسیدگی‌های دندانی متعدد، تحت تأثیر قرار گرفتن تغذیه کودک و کاهش رسیدن مواد ضروری برای رشد کودک است و این باعث می‌شود که عوارض متعددی گریبان گیر آینده کودک شود.

توجه داشته باشید که پوسیدگی دندان کودک نه مثل سرماخوردگی خودبه‌خود خوب می‌شود و نه مانند عفونت گوش با یک دوره ساده آنتی‌بیوتیک درمان می‌گردد.

[toc]

به‌عنوان یک اصل کلی سلامت دهانی کودکان لازمه سلامت عمومی آن‌ها است ولی متاسفانه مراقبت از دندان‌ها شایع‌ترین نیاز برآورده نشده سلامت در بین کودکان است.

بیشتر اوقات والدین وقتی به دندان‌پزشک متخصص کودکان مراجعه می‌کنند که کودک دچار درد شدید و آبسه و مراحل پیشرفته پوسیدگی دندان شده است و در اکثر موارد با معاینه دندان‌های این کودکان مشاهده می‌گردد که مقدار دندان‌های پوسیده بیشتر از یک عدد بوده و به‌زودی سایر دندان‌های وی نیز دچار درد و آبسه خواهند گردید.

گرچه امروزه روش‌های مؤثر برای پیشگیری از پوسیدگی دندان شناخته‌شده است ولی هنوز کودکان از پوسیدگی‌های پیشرفته رنج می‌برند و گسترش روزافزون پوسیدگی در سراسر کشور وجود دارد.

به نقل از خبرگزاری مهر دکتر خوشنویسان دندانپزشک و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس مرکز همکاری سازمان بهداشت جهانی این موضوع را چنین توصیف می‌کند:

در تعریف سازمان بهداشت جهانی، فردی به‌طور کامل سالم تلقی می‌شود که ازنظر فیزیکی، روحی، اجتماعی در سلامت کامل باشد. به‌عبارت‌دیگر، اگر فردی از تمام جهات سالم باشد، اما دهان و دندان‌های سالمی نداشته باشد، این شخص طبق تعریف، فرد سالمی محسوب نمی‌شود.

بر اساس آمار کشوری سال ۱۳۹۱ حدود ۹۰ درصد کودکان ۶ ساله دچار پوسیدگی دندان‌های شیری هستند. در این گروه سنی کودکانی که هیچ مشکلی در دهان خود ندارند فقط حدود ۱۲ درصد هستند و بقیه افراد سلامت کامل دندان‌ها را ندارند.

این آمار همچنین نشان می‌دهد که با افزایش سن، به علت کمبود آگاهی و بی‌توجهی به مراقبت‌های فردی لازم، اغلب دندان‌ها یکی پس از دیگری دچار پوسیدگی می‌شوند.

البته مسئله به اینجا هم ختم نمی‌شود، زیرا بیماری‌های دهان دارای ارتباط مستقیم با بیماری‌های سیستمیک بوده و از این طریق بار بیماری‌های دهان را تا ۲۰ برابر افزایش می‌دهد.

بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده اگر فردی دچار بیماری‌های دهان به‌خصوص بیماری‌های لثه شود، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی، آرتریت روماتوئید و در خانم‌های باردار خطر زایمان زودرس و تولد نوزاد کم‌ وزن می‌تواند افزایش یابد.

بسیاری از والدین باوجود مسواک زدن دندان‌های فرزندشان بازهم با پوسیدگی دندان‌های آن‌ها مواجه می‌باشند و همواره در شرایط پوسیدگی وسیع دندان‌ها که همراه با درد و آبسه است، والدین با نگرانی و تعجب بسیار می‌پرسند که چرا کودک من دچار پوسیدگی وسیع دندانی شده است؟

ویدیو زیر می تواند جوابگوی برخی از سوالات شما در مورد پوسیدگی دندان کودک دلبندتان باشد.

[aparat id=”sWZrl”]

ولی اگر می خواهید بیشتر در مورد پوسیدگی دندان کودکان بدانید، با من تا انتهای مقاله همراه باشید.

پوسیدگی دندان‌های کودک چگونه شکل می‌گیرد؟

 

پوسیدگی دندان‌های کودک چگونه شکل می‌گیرد؟
پوسیدگی دندان‌های کودک چگونه شکل می‌گیرد؟

پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی است که عوامل متعددی بر شروع و پیشرفت آن اثر دارند. مشخص‌شده است که این بیماری بر اثر تولید اسید توسط باکتری‌ها ایجاد می‌گردد و اسید ایجادشده قادر به از بین بردن مواد معدنی دندان است.

هم‌چنین شکل ظاهری (آناتومی) دندان، رژیم غذایی و وضعیت بهداشتی کودک از عوامل مؤثر بر ایجاد پوسیدگی دندان می‌باشند.

ترمیم پوسیدگی دندان بیماری را درمان نمی‌کند!

 

ترمیم پوسیدگی دندان بیماری را درمان نمی‌کند!
ترمیم پوسیدگی دندان بیماری را درمان نمی‌کند!

اگر محیط نامناسب دهان که سبب ایجاد حفره در دندان شده است پایدار بماند، پوسیدگی دندان کودک ادامه پیدا می‌کند و درنهایت به ترمیم‌های بیشتری نیاز است.

درمان بیماری نیاز به ایجاد تغییراتی در رفتار کنونی بیمار و والدین و بستگی به پذیرش و همکاری آن‌ها در ایجاد تغییرات لازم دارد.

عوارض و ضرورت درمان پوسیدگی

کاهش توانایی جویدن

درصورتی‌که دندان‌های کودک دچار پوسیدگی وسیع باشد توانایی جویدن و استفاده از مواد غذایی متنوع کاهش می‌یابد.

حتی ممکن است کودک بدون این‌که ابراز کند موقع جویدن درد دارد یا قادر به جویدن نیست از خوردن بعضی از مواد غذایی امتناع کند و والدین گمان می‌کنند که کودک بی‌اشتها است یا آن ماده غذایی را دوست ندارد.

این کودکان معمولاً به‌عنوان کودکان بی‌اشتها و یا اصطلاحاً «بدغذا» شناخته می‌شوند، درحالی‌که با درمان پوسیدگی‌های موجود در دهان آن‌ها وضعیت تغذیه به‌صورت چشمگیری بهبود می‌یابد.

عدم توانایی حفظ فضای لازم برای رویش دندان دائمی

درصورتی‌که پوسیدگی دندان اطفال به‌موقع درمان نشوند و پیشرفت نمایند ممکن است مجبور به کشیدن دندان‌ها شویم.

در این صورت باید کودک وسایلی به نام فضا نگهدار را سال‌ها در دهان خود داشته باشد زیرا در غیر این صورت با از دست رفتن فضای موردنیاز برای رویش دندان دائمی در آینده نیاز به درمان‌های پیچیده ارتودنسی خواهد بود.

مشکلات مربوط به کاهش زیبایی و اعتمادبه‌نفس

مسلماً دندان‌های پوسیده و نازیبا در زیبایی و اعتمادبه‌نفس و روابط اجتماعی کودک تأثیرگذار خواهند بود و ممکن است عوارض ماندگاری بر شخصیت در حال رشد کودکان برجا بگذارد.

دلایل ایجاد پوسیدگی دندان کودکان

عوامل متعددی بر ایجاد پوسیدگی دندانی و گسترش آن اثر دارند. در زیر به ذکر برخی از مهم‌ترین عوامل ایجادکننده پوسیدگی می‌پردازیم

انتقال پوسیدگی از دهان مادر و پدر به کودک

بله پوسیدگی می تواند از دهان مادر و پدر به کودک سرایت پیدا کند!

میکروب استرپتوکوک موتانس که یکی از اصلی‌ترین میکروارگانیسم‌هایی است که در محیط دهان ایجاد پوسیدگی می‌کند و می‌تواند از دهان پدر و مادر و به‌خصوص مادر که در ارتباط نزدیک‌تری با کودک است انتقال یابد.

مثلاً ماده غذایی که مادر ابتدا می‌چشد و در داخل دهان کودک قرار می‌دهد. استفاده از یک قاشق به‌صورت هم‌زمان و یا دادن میوه یا ماده غذایی گاز زده به کودک و یا بوسیدن کودک از ناحیه دهان باعث انتقال استرپتوکوک موتانس از دهان والدین به کودک می‌گردد. به‌خصوص اگر والدین پوسیدگی‌های دندانی وسیع و درمان‌نشده داشته باشند.

این انتقال مخصوصاً در دوران ۱۹ تا ۳۳ ماهگی بیشتر است.

مصرف مکرر غذاهای پوسیدگی‌زا

جالب است بدانید که فقط شکلات نیست که باعث پوسیدگی دندان کودک می‌شود بلکه نوشابه‌ها و مواد نوشیدنی گازدار نیز با ایجاد حالت اسیدی باعث از بین رفتن محتوی معدنی مینای دندان شده و ایجاد پوسیدگی می‌نمایند.

مواد غذایی پوسیدگی زا
مصرف مکرر مواد غذایی پوسیدگی زا برای سلامت دندانها بسیار خطرناک است.

علاوه بر آن تنقلات غیرمغذی مانند چیپس و پفک و… نیز جزو مواد غذایی غیرضروری و پوسیدگی‌زا هستند. مصرف مکرر شیرینی و شکلات در طول روز باعث ایجاد پوسیدگی دندان می‌گردد.

نکته دارای اهمیت این است که تکرار مصرف شیرینی‌جات باعث پوسیدگی می‌گردد. مثلاً اگر کودک یک‌بار در روز هرچقدر که می‌خواهد شیرینی‌جات مصرف کند کمتر پوسیدگی‌زا است نسبت به این‌که مثلاً پنج بار در روز و هر بار یک عدد شکلات بخورد؛

تکرار مصرف شیرینی‌جات محیط دهان را به‌صورت مکرر اسیدی کرده و به‌محض این‌که بزاق که حاوی کلسیم و فسفر فراوان است شروع به خنثی کردن اسید و ترمیم مینای آسیب‌دیده می‌کند دوباره محیط دهان به علت مصرف دوباره شیرینی‌جات اسیدی می‌گردد.
تکرار مصرف شیرینی‌جات باعث پوسیدگی بیشتری می‌گردد.

یعنی تکرار مصرف شیرینی‌جات به مراتب پوسیدگی زا تر است و محیط دهان را به‌صورت مکرر اسیدی کرده و به‌محض این‌که بزاق که حاوی کلسیم و فسفر فراوان است شروع به خنثی کردن اسید و ترمیم مینای آسیب‌دیده می‌کند دوباره محیط دهان به علت مصرف دوباره شیرینی‌جات اسیدی می‌گردد.

پوسیدگی زودرس کودک یا پوسیدگی ناشی از خوردن شیر در کودکان

سال‌هاست که مشخص‌شده است که بعد از رویش دندان‌های شیری کودکان، بین خوردن مکرر از شیشه شیر و یا شیرخوارگی طولانی از شیشه و یا پستان مادر و پوسیدگی‌های زودرس کودکی ارتباط وجود دارد.

مثلاً کودک در هنگام خواب بعدازظهر یا شب با شیشه حاوی شیر یا نوشیدنی شیرین در بستر گذاشته شود، کودک به خواب می‌رود و مایع شیرین در اطراف دندان‌ها جمع می‌شود و این مایعات به‌عنوان محیطی عالی برای کشت میکروارگانیسم‌های پوسیدگی‌زا هستند.

هم‌چنین کودکانی که شب‌ها مکرر شیر می‌خورند به علت این‌که شب‌ها در هنگام خواب جریان بزاق کاهش می‌یابد و سرعت پاک‌سازی حفره دهان از شیر یا مایعات شیرین شده کمتر می‌شود و روند ایجاد پوسیدگی تسریع می‌گردد و کودک دچار پوسیدگی‌های زودرس دندانی می‌گردند.

عدم رعایت بهداشت دهان

مسواک زدن توسط خود کودک قابل‌قبول نیست!

مسواک زدن توسط خود کودک قابل‌قبول نیست!
مسواک زدن توسط خود کودک قابل‌قبول نیست!

مسواک زدن در سنین پایین‌تر باید حتماً توسط خود والدین و بعدازآن با نظارت والدین انجام شود؛ زیرا مهارت‌های حرکتی کودکان در سنین پایین‌تر هنوز تکامل نیافته است و قادر نیستند به‌طور کامل و مؤثر مسواک بزنند.

این‌که کودک مسواک را دوست دارد و از صبح تا شب مسواک را برمی‌دارد و به دندان‌های خود می‌مالد به معنای مسواک زدن و مراقبت بهداشتی صحیح نیست.

مسواک زدن باید حداقل دو بار در روز (بهتر است سه بار باشد) انجام شود و پس از سه‌سالگی بین دندان‌ها توسط والدین با نخ دندان تمیز شود.

مسواک زدن توسط خود کودک قابل‌قبول نیست!
مسواک زدن توسط خود کودک قابل‌قبول نیست!

مصرف برخی داروها یا ابتلا به بعضی بیماری‌ها

در صورت وجود برخی بیماری‌ها و مصرف بعضی از داروها ممکن است جریان بزاق کاهش یابد و فرد بیشتر مستعد پوسیدگی شود.

ازجمله این بیماری‌ها می‌توان به آسم و یا مصرف داروهای آرام‌بخش، کودکان تحت شیمی‌درمانی‌ یا رادیوتراپی اشاره کرد در صورت وجود این عوامل باید کودک بیشتر از سایر کودکان تحت مراقبت دندانپزشکی قرار گیرد و توجه بیشتری به رعایت بهداشت دهان صورت پذیرد.

در برخی موارد با فلورایدتراپی منظم و الگوهای منظم تغذیه‌ای می‌توان تا حدود زیادی از پوسیده شدن دندان‌ها جلوگیری کرد.

آیا وراثت و ژنتیک در پوسیدگی دندان‌ها نقش دارند؟

پوسیدگی دندان یک بیماری چندعاملی است و عوامل متعددی در ایجاد آن دخیل هستند.

علاوه بر موارد ذکرشده نوع ترکیبات بزاق، میزان میکروب‌های موجود در محیط دهان و نوع آن‌ها، نحوه تشکیل مینای دندان و بلوری‌شدن آن می‌تواند از عوامل مؤثر تلقی شود.

ولی نکته مهم و دارای اهمیت این است که با رعایت صحیح بهداشت دهان، تغذیه مناسب، معاینات منظم دندانپزشکی و انجام کارهای پیشگیری از پوسیدگی دندان می‌توان بر پوسیدگی دندان غلبه کرد؛

چون پوسیدگی دندان صفتی است که توسط ژن‌های بسیاری کنترل می‌شود و این صفت می‌تواند تحت تأثیر عوامل محیطی قرار گیرد و تغییرات محیطی موجب تغییرات در حالت ایجادشده (اصطلاحاً فنوتیپ گفته می‌شود) می‌گردند.

بنابراین حتی در صورت وجود عامل وراثت با عملکرد صحیح می‌توان بیماری پوسیدگی دندان را مهار کرد و وضعیت دهان را در شرایط بدون پوسیدگی حفظ نمود.

آیا قطره‌ی آهن سبب پوسیدگی دندان‌های کودکان می‌شود؟

معمولاً والدین در شرایط پوسیدگی وسیع کودک گمان می‌کنند که قطره آهن باعث این مشکل گردیده است.

مصرف مکملهای آهن برای کودکان
مصرف مکملهای آهن برای کودکان باعث پوسیدگی دندان نمیشود.

قطره آهن باعث تغییر رنگ تیره دندان‌ها به‌خصوص دندان‌های قدامی می‌گردد ولی باعث پوسیده شدن آن‌ها نمی‌شود.

درصورتی‌که بهداشت دهانی کودک در منزل رعایت شود پوسیدگی به تغییر رنگ اضافه نمی‌گردد.

ازآنجایی‌که فقر آهن می‌تواند عوارض نامطلوبی بر رشد و سلامت کودک برجا بگذارد درصورتی‌که پزشک متخصص کودکان قطره آهن برای کودک تجویز کرده است نباید مصرف آن بدون نظر پزشک قطع شود.

بهتر است والدین بعد از مصرف قطره آهن دندان‌های کودک را با یک قطعه گاز پارچه‌ای تمیز کنند و به کودک آب بدهند تا از تغییر رنگ جلوگیری شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مصرف مکملهای آهن برای کودکان می توانید از مقاله های زیر نیز استفاده کنید:

راه‌های کاهش و پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان

درمان دندان‌های پوسیده مادر و پدر

همان‌طور که ذکر شد میکروب‌های پوسیدگی‌زا از دهان پدر و مادر می‌توانند به دهان کودک منتقل شوند پس درمان پوسیدگی‌های دهان پدر و مادر اولین قدم پیشگیری از پوسیدگی دندان‌های کودک است.

مراجعه منظم به دندانپزشک کودکان

ازآنجایی‌که پوسیدگی دندان‌ها با مشاوره زودهنگام با دندانپزشک قابل‌پیشگیری است بهترین زمان برای انجام اولین معاینه دندانپزشکی بین ۶ تا ۱۲ ماهگی است.

در این زمان هنوز پوسیدگی در دهان کودک ایجاد نشده است و دندانپزشک با معاینه ساده دهان کودک می‌تواند توصیه‌ها و آموزش‌های لازم در جهت پیشگیری از بروز پوسیدگی را در اختیار والدین گرامی قرار دهد.

رعایت بهداشت دهان و دندان کودک

قبل از رویش دندان‌های شیری بهتر است روی لثه‌های کودک به‌آرامی ماساژ داده شوند.

به مادران گرامی توصیه می‌گردد که از هنگام تولد کودک را در هنگام شیر دادن در دست نگاه‌دارند و کودکی که در هنگام شیر خوردن به خواب می‌رود را باید وادار به آروغ زدن کرد و سپس در بستر گذاشت و به‌طورکلی دفعات شیر خوردن از پستان یا شیشه شیر در شب باید کاهش داده شود.

به‌محض رویش اولین دندان کودک خیلی مهم است که والدین باید با گاز پارچه‌ای تمیز یا مسواک‌های مخصوص کودکان روی دندان‌های رویش یافته را تمیز نمایند

همان‌طور که گفتیم تمیز کردن دندان‌ها با گاز پارچه‌ای مرطوب نقش مؤثری در پیشگیری از پوسیده شدن دندان‌های کودک خواهد داشت.

حدود ۱۲ ماهگی هم‌زمان با توانایی کودک در خوردن شیر با فنجان استفاده از شیشه شیر را متوقف نمایند.

در دوره ۱٫۵ تا ۳ سالگي، دندان‌های كودك را به كمك مسواک‌های انگشتي يا دستي، بدون استفاده از خمیردندان يا با استفاده از خمیردندان‌های فاقد فلورايد، شب‌ها قبل از خواب مسواك بزنید.

از سن ۳ سالگی معمولاً فواصل دندانی کودکان بسته می‌شود و باید با استفاده از نخ دندان نواحی بین‌دندانی را تمیز کرد.
از سن ۳ سالگی بایددر کنار مسواک با استفاده از نخ دندان نواحی بین‌دندانی را نیز تمیز کرد.

در سن ۳-۶ سالگي، دندان‌های كودك را با مسواک‌های دستي يا برقي و خمیردندان‌های فلورايد دار مخصوص كودكان، روزي دو بار (یک‌بار بعد از صبحانه و یک‌بار قبل از خواب شب) مسواك بزنید.

مقدار خمیردندانی که روی مسواک قرار می‌گیرد باید بسیار کم و اندازه یک نخود کوچک باشد در ابتدای این دوره سنی باید تف کردن خمیردندان و شستشوی دهان به کودک آموزش داده شود.

دقت کنید که در این گروه سنی کودکان هنوز مهارت‌های حرکتی تکامل‌یافته ندارند و قادر نیستند به‌تنهایی مسواک بزنند و اگر اصرار به این کاردارند بعد مسواک زدن توسط خودشان یک‌بار هم والدین مسواک زدن را کامل نمایند.

از سن ۳ سالگی معمولاً فواصل دندانی کودکان بسته می‌شود و باید با استفاده از نخ دندان نواحی بین‌دندانی را تمیز کرد.

در سن ۶-۱۲ سالگی اجازه دهید کودکان دندان‌هایشان را خودشان مسواک بزنند ولی والدین باید همچنان نظارت داشته باشند و استفاده از نخ دندان فراموش نشود. با دندانپزشک متخصص کودکان راجع به فیشورسیلنت دندان‌های دائمی صحبت کنید.

جلوگیری از عادات بد دهانی و تغذیه‌ای

از شيشه حاوي شير، به‌عنوان پستانك جهت آرام كردن و كمك به خوابيدن كودك استفاده نکنید.

استفاده از بطری شیر برای آرام کردن و خواباندن کودک منجر به پوسیدگی زود هنگام دندانهای کودک می گردد.
استفاده از بطری شیر برای آرام کردن و خواباندن کودک منجر به پوسیدگی زودرس دندانهای کودک یا پوسیدگی ناشی از خوردن شیر در کودکان میگردد.

اجازه ندهید كودك با بطري یا شیشه محتوي چيزي غير از آب دردهانش به خواب برود.

درصورتی‌که کودک عادت کرده در شب مکرراً شیر بخورد، سعی کنید به‌تدریج تعداد دفعات شیر خوردن را کاهش دهید و بعد از هر بار شیردهی به کودک آب بخورانید تا اضافات شیر از روی دندان‌های کودک پاک شود.

تغذيه کودک از شيشه شير را در حدود سن ۱۲ ماهگي متوقف و او را به نوشيدن از فنجان يا ليوان تشويق کنید.

اجازه ندهید كودك در طول روز، مکرراً ميان وعده‌های پوسیدگی‌زا از قبيل: انواع شيريني، كلوچه، كيك، بيسكويت، پفك، چيپس و غیره مصرف كند.

كودك را تشويق کنید بجاي خوراکی‌های پوسیدگی‌زا، از ترکیبات غير پوسیدگی‌زا مثل پنير، ماست، ميوه، سالاد و مغزها (مثل پسته، بادام) در ميان وعده‌ها استفاده كند.

در صورت تمايل كودك به خوراکی‌های پوسیدگی‌زا بهتر است آن‌ها را به‌طور يكجا و بعد از صرف وعده‌های غذايي اصلي به او داد.

برنامه زماني منظمي براي وعده‌های غذايي اصلي كودك و نيز ميان وعده‌ها طرح‌ریزی کنید و تعداد ميان وعده‌های غیرمغذی را به حداقل برسانید.

خوراکی‌های پوسیدگی‌زا و غير پوسیدگی‌زا دندان
خوراکی‌های پوسیدگی‌زا و غير پوسیدگی‌زا دندان

فلورایدتراپی

برای پیشگیری از پوسیده شدن دندان‌های کودکان فلورایدتراپی موضعی در مطب دندانپزشکی توسط متخصص دندانپزشکی کودکان بسیار مؤثر خواهد بود.

عوارض فلوراید
فلورایدتراپی به پیشگیری از پوسیدگی دندان کودک کمک می کند.

فلورایدتراپی هر شش ماه یک‌بار و یا در فواصل زمانی توصیه‌شده توسط متخصص دندانپزشکی کودکان برحسب وضعیت دهانی کودک انجام خواهد شد و هیچ‌گونه عوارضی به همراه ندارد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد فلورایدتراپی می توانید از مقاله های زیر نیز استفاده کنید:

فیشورسیلنت

دندان‌های دائمی کودکان دارای شیارهایی هستند که تجمع غذایی داخل آن‌ها ممکن است با مسواک به‌طور کامل تمیز نشود.

روکش دندان شیری برای کودکان
روکش دندان نیز به پیشگیری از پوسیدگی دندان کودک کمک می کند.

بنابراین با مسدود کردن این شیارها با ماده‌ای به نام فیشورسیلنت از تجمع مواد غذایی در این دندان‌ها جلوگیری می‌گردد و تمیز شدن سطح جونده دندان تسهیل می‌گردد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد فیشورسیلنت می توانید از مقاله زیر نیز استفاده کنید:

در نهایت برای فلورایدتراپی و فیشورسیلنت دندان‌های کودک خود با متخصص دندانپزشکی کودکتان در این زمینه مشورت کنید.

درمان دندانهای پوسیده کودک

بسیاری از والدین هنگامی برای درمان پوسیدگی دندان‌های قدامی فرزندشان مراجعه می‌نمایند که پوسیدگی به مراحل پیشرفته رسیده و مقدار قابل‌توجهی از تاج دندان ازدست‌رفته است.

درصورتی‌که با مراجعه به‌موقع و منظم به دندانپزشک می‌توان در مراحل اولیه پوسیدگی، این دندان‌ها را با مواد ترمیمی همرنگ دندان بازسازی کرده و لبخند زیبای کودکان را بازگرداند.

در بسیاری از موارد پوسیدگی دندان‌های شیری به مرحله‌ای پیشرفت می‌نماید که دندانپزشک با مشاهده رادیوگرافی دندان و برحسب وضعیت کلینیکی قبل از ترمیم دندان اقدام به درمان‌های عصب‌کشی می‌نماید. این درمان‌ها به حفظ دندان شیری دچار پوسیدگی وسیع کمک نموده و برای دندان‌های دائمی جانشین کاملاً بی‌خطر می‌باشند.

چگونه بدانیم که کودکمان نیاز به درمان‌ پوسیدگی دندان دارد؟

تنها دندانپزشک کودکتان می‌تواند مشخص کند آیا کودک نیاز به درمان‌ پوسیدگی دارد یا خیر ولی برای بررسی اولیه دندان‌های خودتان یا کودکتان می‌توانید به چک لیست دندانپزشکی کودکان زیر رجوع کنید.

چک لیست بررسی احتمال نیاز به درمان‌ پوسیدگی دندان کودکان و اطفال

  • آیا والدین کودک پوسیدگی دندانی درمان نشده دارند؟
  • آیا کودکتان را در بین ۶ تا ۱۲ ماهگی برای اولین بار به دندانپزشکی نبرده اید؟
  • آیا شش ماه از آخرین ویزیت دندانپزشکی کودک گذشته است؟
  • آیا کودک مسواک و نخ دندان نمی زند و یا در مسواک زدن کودکتان به وی کمک نمی‌کنید؟
  • آیا دهان کودک بو می دهد؟
  • آیا کودک دندان درد دارد؟
  • آیا رنگ دندانهای کودک تغییر کرده است؟
  • آیا کودک سابقه شیر خوردن شبانه دارد؟
  • آیا پوسیدگی در دندان کودک مشاهده می کنید؟
  • آیا جرم در دندان‌های کودک مشاهده می کنید؟
  • آیا کودکتان روزانه در دفعات مختلف وعده‌های پوسیدگی‌زا و شیرینی‌جات مصرف می‌کند؟
  • آیا کودک بیماری قلبی، آسم یا سابقه شیمی درمانی یا هرگونه بیماری سیستمیک دارد؟

اگر جواب تنها یکی از سؤالات بالا مثبت بود هر چه سریع‌تر برای تشخیص کامل‌تر به یک متخصص دندانپزشکی کودکان خوب مراجعه نمایید.

اگر کودکمان نیاز به درمان دندانپزشکی داشت چه بکنیم

پس از انتخاب و تماس و دریافت وقت ویزیت والدین از یک دندانپزشک کودکان خوب برای فرزندتان، باید نکاتی را قبل از مراجعه به دندانپزشک مد نظر داشته باشید، از بخش زیر می‌توانید مقاله های مرتبط با این نکات را مطالعه نمایید:

68 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سمیه
    2023-07-01 13:47

    سلام من خواهرزادم 16سالشه اما چهارتا دندون جلوش سیاه شده و دارن خراب میشن میخواستم بپرسم چرا تواین سن دندوناش باید اینجوری بشه ؟

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2023-07-05 18:28

      مواردی مانند مصرف زیادی نوشیدنی های گازدار، خوب مسواک نزدن، خوب نخ دندان نکشیدن، مصرف زیاد مواد شیرین یا ترش را در نظر بگیرید.

      پاسخ
  • رسام
    2023-06-12 14:00

    سلام پسرم ۶ سالشه دندان های اخریش دوتا بالا اخری و دوتا پایین اخری ها توشون خالی شده و درد میگیره باید چکارکنم

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2023-06-19 19:03

      مسلما برای ترمیم دندان ها باید مراجعه کنید

      پاسخ
  • سپیده ن
    2023-02-01 22:28

    سلام وقت بخیر پسرم ۳سال ‌و دوماهشه از ۹ماهگی‌شیر شب نداشته و ۱۴ماهگی‌کامل از شیر گرفته شده نه پستونک و نه شیشه خورده و بطور مداوم حتی با گریه هم براش مسواک زدیم
    چند روزی بود دهانش بو میداد که امشب مسواک زدم متوجه شدم دندان نیش پایینش نزدیک به لکه حالت خوردگیخیلی کمی پیدا کرده.
    تقریبا ۶ ماه پیش مراجعه کردم به دندان پزشک و گفتن موردی نیست.
    البته در طی این شش ماه چندین بار مریض شد و از اسپری های اسم استفاده کرده میتونه علتش اون باشه؟البته فقط در روز استفاده می‌کرد و شب قبل مسواک.
    راه درمان هم بفرمایید🙏🏻

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2023-02-14 02:20

      سلام بله برخی از داروها و تمایل به مصرف شیرینی جات و یا خشکی دهان می توانند باعث پوسیدگی شوند. راه درمان در صورت پوسیدگی شدید دندان ترمیم آن استف اگر پوسیدگی کم باشد فلورایدتراپی ممکن است موثر باشد.

      پاسخ
  • سلام.دخترم ۲سال ونیم داره.۴تا از دندونای جلو بالا پوسیده شده ویکی هم کامل خورد شده وفقط ریشه مونده،و۲تاازآسیاب بالاها سیاهن وسوراخ شده وداخل کامل ریخته شده،به متخصص نشون دادم میگه باید عصب کشی کردبابیهوشی.سوال من اینه که اگه اینکار رو انجام ندم بخاطر هزینه خیلی بالاست،مشکلی برای دندوناش پیش میاد یا اینکه همشون بریزن مشکلی ایجادنمیکنه؟چون خیلی هامیگن دندون شیری برای خودش میفته تو دوراهی موندم؟!لطفا راهنماییم کنید

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2023-01-31 13:12

      با سلام بهتر است دندانها درمان شوند زیرا ممکن است التهاب و عفونت آنها به دندانهای دایمی زیرین اسیب بزند. در صورت هزینه بالا به مراکز دانشگاهی که هزینه کمتر دارند مراجعه فرمایید

      پاسخ
  • طاها
    2023-01-18 14:01

    سلام خسته نباشیدپسر من ۶ سالشه دندان های بالاییش از جلو کامل خراب شده طوری که دو تاش به اندازه یه نقطه موندن ایا قابل درمان هستن

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2023-01-19 13:10

      سلام در شش سالگی نیازی به درمان دندان شیری جلویی خیلی پوسیده نیست به زودی می افتند

      پاسخ
  • حسنااحمدی
    2022-12-09 08:32

    آیا دندان پوسیده کودک زیر7 سال میروید یا خیر ؟؟

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2022-12-20 00:57

      با سلام اگر دندان شش یعنی اولین اسیاب دائمی باشد خیر دیگر رویش نمی کند ولی سایر دندانها ی خلفی در ان سن شیری هستند برای تشخیص باید حتما به دندانپزشک مراجعه کرد

      پاسخ
      • نهال
        2023-07-02 11:05

        باسلام پسر ۳ ساله ام دندان های اسیاب اش، سیاه شده، با اب سرد و گرم درد داره مسواک هم با زور شبها فقط میزنه، علت انها چیست؟ و باید چکارکنم؟

        پاسخ
        • دکتر مهکامه میرکریمی
          2023-07-05 18:27

          علت می تواند پوسیدگی باشد، باید برای درمان آنها اقدام کنید، باتوجه به سن کودک احتمالا باید درمان در شرایط آرامبخشی یا بیهوشی عمومی انجام شود.

          پاسخ
  • جعفر
    2022-12-07 00:57

    سلام پسرم ۲هست که متوجه شدیم یکی از دندونای بالا زردوداره خورده میشه لطفاً راه حل ممنون

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2023-02-04 14:13

      کودک شما حتما باید توسط دندانپزشک متخصص کودکان معاینه شوند، دقت کنید که شیر شب حتما باید تا این سن قطع شده باشد، در صورت شروع پوسیدگی اولیه شاید فلورایدتراپی بتواند کمک کننده باشد

      پاسخ
  • آریا احمدی
    2022-08-24 17:16

    سلام روزتون بخیر. پسر من ۱۵ ماهشه، از ۵ ماهگی که دندون درآورد دندونای بالاش یکی یکی از لبه ها میشکنن، تا حدی که الان‌ نصف قد دندونای بالاش رفته، دلیلش چی میتونه باشه؟

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2022-09-06 00:23

      سلام. احتمالا شیر شب به تکرار مصرف می شود و دندانها بر اثر پوسیدگی زودهنگام سست شده اند.

      پاسخ
  • سلام دختر من دو سال و هفده روزشه، تقریبا یک هفته هست که اول صبح دهنش بو میده و دوتا دندونای پیش بالاش از ته داره سیاه میشه!
    لطفا راهنماییم کنید

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2022-07-19 18:39

      سلام ایا شیر شب کودک قطع شده است؟ باید حتما قطع شود. بو شاید مربوط به لوزه ها و مجاری تنفسی باشد ولی در مرحله رویش دندانها گاهی این مساله پیش می اید و گذراست.
      راجع به سیاهی دندانهای جلویی حتما باید دندانپزشک متخصص کودکان کودک را ویزیت کند

      پاسخ
      • بله از 20 ماهگی دیگه بهش شیر نمیدم، برا بوی دهنش اگر مربوط به مجاری تنفسی باشه باید به پزشک اطفال مراجعه کنیم؟! ممنون از راهنماییتون

        پاسخ
  • حسین احمدی
    2021-11-11 23:31

    سلام وقت بخیربنده یه پسره ۹ساله دارم دندونهای آسیابش دچارپوسیدگی شده یکی ازدندونهاش توخالی شده ولثه ازداخل دندون بیرون اومده چیکاربایدبکنم بنده راهنمایی میکنید؟دندونهاش نیازه پربشه؟؟؟

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2021-11-15 19:54

      باسلام
      بله حتما باید رادیوگرافی گرفته شود.اگر دندانها شیری باشند و به افتادن آنها باقیمانده حتما درمان شوند اگر دائمی باشند در اولویت هستند و باید سریعتر ترمیم شوند و به هر حال کودک شما باید توسط دندانپزشک متخصص کودکان معاینه شود. راجع به بیرون آمدن لثه از دندان نگران نباشید با درمان مناسب سریعا بهبود می یابد.

      پاسخ
      • نیهش
        2023-05-15 17:21

        سلام دختر من یک سال هشت ماهشه
        دندوناش داره می‌ریزه همین طوری سفید قطره هم بهش ندادم
        بنظر شما از چی می‌تونه باشه

        پاسخ
  • حلماجان
    2021-01-19 22:47

    سلام.خانم دکتر عزیز دخترمن 2سال و 7 ماهشه دندان شماره5بالاش داخل دندان یه لک قهوه ای افتاده یک طرف کناره دندان هم یه خط قهوه ای افتاده میشه لطفا راهنمایی کنید.ممنون

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2021-01-20 20:12

      باسلام
      شما باید به دندانپزشک متخصص کودکان مراجعه کنید و در صورتی که پوسیدگی باشد یا با فلورایدتراپی کنترل شود یا ترمیم شود در غیر این صورت پوسیدگی به عصب دندان خواهد رسید اگر هم صرفا تغییر رنگ باشد مشکلی نیست و فقط هر شش ماه یکبار کنترل می شود.

      پاسخ
      • طاها
        2021-09-19 23:44

        سلام پسرم ۴/۵ ساله کم توان ذهنی میباشد متاسفانه دوتا از دندان ها دچار پوسیدگی شده ویکی الان به مرحله ی درد رسیده باید چیکار انجام بدیم متوجه این نمیشد که دهانش را باید باز کند برای پرکردن دندان ممنون میشم راهنمایی کنید

        پاسخ
        • دکتر مهکامه میرکریمی
          2021-09-20 19:29

          با سلام کودک باید تحت آرامبخشی یا بیهوشی عمومی درمان شود

          پاسخ
        • زهرا
          2022-02-10 11:38

          سلام پسر ۲۰ ماهه ای دارم که دندان های جلو بالا زرد و خورده شده چه درمانی برای جلوگیری از پوسیدگی بیشتر پیشنهاد. میکنید

          پاسخ
          • دکتر مهکامه میرکریمی
            2022-02-11 01:29

            سلام باید دندانپزشک متخصص کودکان میزان پوسیدگی را تشخیص دهد یا طرح درمان های پیشگیری برای کودک انجام می شود یا درمان دندانها در شرایط بیهوشی عمومی یا آرامبخشی.

    • شکوفه
      2022-11-14 13:58

      با سلام دختر سه و نیم ساله خواهرم کودک بسیار ضعیف و کم اشتهایی است دندانهایش بسیار پوسیده هستند و دکتر گفته باید از بیهوشی استفاده کنیم و طی سه ساعت تمام دندانهاشو ترمیم کنیم. اما بدلیل ضعیف بودن بچه از بیهوشی میترسیم. آیا راهی غیر ازین وجود دارد؟ و اینکه اگر بهمین حال باقی بماند و منتظر ریختن دندانهاش باشیم چطور؟ ممنونم

      پاسخ
      • دکتر مهکامه میرکریمی
        2022-11-15 16:13

        سلام بدغذایی و ضعیف بودن کودک شما بخاطر وضعیت دندانها هم می تواند باشد توصیه می شود در مرکز مطمن و زیر نظر متخصص بیهوشی دندانها درمان شوند.

        پاسخ
  • منافی
    2020-10-26 00:15

    سلام
    پسر من ۱۵ ماهه هست دندان های جلو بالا کلا انگار لایه مینا از بین رفته دندان های دیگش کمی این حالت رو داره الان یه مدته که غذا رو با دندان های جلو نمیجویه و انگار درد داره چیکار میشه کرد لطفا راهنمایی کنین

    پاسخ
    • سلام حتما توسط دندانپزشک متخصص کودکان ویزیت شوند شیر شب را با نظر پزشک قطع کنید و برای دندانها دندانپزشک متخصص کودکان تصمیم بگیرند که آیا نیاز به درمان در شرایط بیهوشی عمومی هست ؟

      پاسخ
      • رادید طالبیان
        2020-12-12 14:48

        من یک سوال داشم اونم اینه که پوسیدگی باعث بیماری خاصی نمیشه که مثل سرطان یا الزایمر اونم برای کودکان ۱۰ ساله

        پاسخ
        • دکتر مهکامه میرکریمی
          2020-12-14 16:02

          با سلام
          خیر در مورد دو بیماری ذکر شده در کتب مرجع معتبر شواهدی وجود ندارد.

          پاسخ
        • شکوفه
          2022-11-14 13:59

          با سلام دختر سه و نیم ساله خواهرم کودک بسیار ضعیف و کم اشتهایی است دندانهایش بسیار پوسیده هستند و دکتر گفته باید از بیهوشی استفاده کنیم و طی سه ساعت تمام دندانهاشو ترمیم کنیم. اما بدلیل ضعیف بودن بچه از بیهوشی میترسیم. آیا راهی غیر ازین وجود دارد؟ و اینکه اگر بهمین حال باقی بماند و منتظر ریختن دندانهاش باشیم چطور؟ ممنونم

          پاسخ
          • دکتر مهکامه میرکریمی
            2023-02-04 14:13

            خیر، بهترین و منطقی ترین راه همین است

      • سپیده
        2021-03-13 16:38

        با سلام
        دختر من ۲ساله هست دقیقا ۴تا از دندان های جلو بالا خرده شده پوسیدگی زیادداره بنظرم چکار باید بکنم راه درمان هست هم سیاه شده و هم خرده

        پاسخ
        • دکتر مهکامه میرکریمی
          2021-03-14 12:53

          باسلام
          باید در شرایط بیهوشی عمومی یا آرامبخشی دندانها عصب کشی و ترمیم کامپوزیت (رنگ دندان) شوند.
          این کار در صورتی انجام می شود که بعد دیدن عکس دندانپزشک متخصص کودکان تشخیص دهد که دندان ها قابل ترمیم هستند و تحلیل ریشه ندارند در غیر اینصورت دندانها کشیده خواهند شد.

          پاسخ
      • امین
        2021-12-26 20:29

        سلام پسرم یکسال وچهار ماه هست ۶ تا دندون در آورده دندون های کناری دندونهای جلوش از ردیف بالا تغییر رنگ داده و انگار کوچیک شده باید چیکار کنم شیرخشک هم استفاده میکنه مسواک انگشتی نمیذاره

        پاسخ
        • دکتر مهکامه میرکریمی
          2021-12-27 11:42

          با سلام شیر خوردن شبانه باید سریعتر قطع شود. حتما دندانها با گاز مرطوب تمیز شوند و اگر دسترسی دارید دندانپزشک متخصص کودکان کودک را معاینه کند

          پاسخ
  • محسن زاده ابراهیم
    2020-09-04 14:42

    سلام خانم دکتر دختره من 6 سالشه و تا حالا مراقیت کامل رو داشتم چند روز نبودم بر اثر بی توجهی یکی از دندون های فک پایینش دچار پوسیدگی شده با فلوراید تراپی رفع میشه؟

    پاسخ
  • نگین
    2020-06-27 09:13

    با سلام و خسته نباشید. پسر من ۸ سال دارد و روی دندان آسیاب فک پایین یک خط قهوه ای افتاده. آیا پوسیدگی است؟

    آیا مسواک برقی بهتر از دستی عمل میکند ؟

    با تشکر

    پاسخ
    • سلام
      ممکن است موردی که شما دیده اید پوسیدگی باشد و یا شاید فقط یک تغییر رنگ باشد باید دندانپزشک کودک شمارا معاینه کند
      در مورد مسواک برقی لزوما باعث اثر بهتر نمی شود ولی چون بعضی بچه ها بیشتر دوست دارند بیشتر مسواک می زنند و نتیجه نهایی بهتر می شود.چه مسواک دستی چه مسواک برقی نظارت والدین موقع مسواک زدن لازم است.

      پاسخ
    • سپیده
      2021-03-13 16:39

      باسلام دختر ۲ساله دارم ۴تا دندون جلو بالا روش خرده شده و پوسیده هست نمیزاره براش مسوا کنم..ایا امکان ترمیم هست…چکار باید بکنم؟

      پاسخ
      • دکتر مهکامه میرکریمی
        2021-08-02 14:54

        باسلام بله اگر ریشه ها سالم باشند و تخریب تاج جوری باشد که بشود دندان را ترمیم کرد امکان درمان وجود دارد با دندانپزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

        پاسخ
      • فاطمه س
        2022-06-29 01:22

        با سلام
        دختر من ۱۴ ماهشه، دندون آسیاب پایینش یه لکه قهوه ای در قسمت جوندش دیدم، اما نمیزاره دقیق نگاه کنم، در حالی که حدود یک ماه هست این دندون در اومده.‌. آیا احتمال پوسیدگی هست؟؟! و یه مورد دیگه که حس میکنم دندون جلوییش یه قسمت خیلی کوچیکی کنده شده بدون تغییر رنگ، مشکلی داره؟

        پاسخ
        • دکتر مهکامه میرکریمی
          2022-07-01 23:29

          سلام همه این علائم می تواند شروع یک پوسیدگی باشد حتما کودک را برای معاینه نزد متخصص دندانپزشکی کودکان ببرید

          پاسخ
      • سلام.دخترم ۲سال ونیم داره.۴تا از دندونای جلو بالا پوسیده شده ویکی هم کامل خورد شده وفقط ریشه مونده،و۲تاازآسیاب بالاها سیاهن وسوراخ شده وداخل کامل ریخته شده،به متخصص نشون دادم میگه باید عصب کشی کردبابیهوشی.سوال من اینه که اگه اینکار رو انجام ندم بخاطر هزینه خیلی بالاست،مشکلی برای دندوناش پیش میاد یا اینکه همشون بریزن مشکلی ایجادنمیکنه؟چون خیلی هامیگن دندون شیری برای خودش میفته تو دوراهی موندم؟!لطفا راهنماییم کنید

        پاسخ
        • دکتر مهکامه میرکریمی
          2023-02-14 02:19

          سلام بهتر است تحت بیهوشی درمان دندانها انجام شود

          پاسخ
  • علی محمدی
    2020-05-27 19:40

    با سلام خدمت شما ، خسته نباشید ، دختر من دوماه دیگه دوسالش تموم میشه ، دندونهای بالاییش پوسیده شدن تا حدی که تقریبا کامل خورده شدن به اصلاح ، بچه هم‌بیقراری میکنه آیا درد داره برای بچه این پوسیدگی ؟ آیا قابل درمان هست،؟ هزینه اش چقدره ؟ بچه حساسیه آیا میشه رو دندونهاش کاری انجام داد ؟ باید هرچه زودتر به متخصص نشون داد درسته ؟

    پاسخ
    • با سلام
      بله احتمال درد وجود دارد
      باید با دندانپزشک متخصص کودکان مشورت کنید اگر قابل درمان بود در شرایط ارامبخشی یا بیهوشی عمومی درمان شود اگر این دندانها دچار آبسه شوند برای دندان های دایمی جایگزین آسیب رسان خواهند بود

      پاسخ
    • سارا
      2023-05-07 23:01

      سلام وقت بخیر ،پسرم ۱۸ماهشه و دوتا دندون جلوی بالاییش لک قهوه ای داره یه شیار روی مینای دندونش ایجاد شده ،میخواستم بدونم فلورایدتراپی از چه سنی انجام میدن؟

      پاسخ
      • دکتر مهکامه میرکریمی
        2023-07-05 18:30

        سلام کودک شما می تواند فلورایدتراپی انجام دهد ولی توسط دندانپزشک متخصص کودکان

        پاسخ
  • محمدی
    2020-03-11 18:29

    سلام…خسته نباشید…دختر من 18 ماهه هست…و ما بعد از خوندن مقاله شما تازه متوجه شدیم که پوسیدگی دندان های جلویی کودک از شیر خوردن مکرر شبانه هست…میخواستم بپرسم که راهی غیر از بیهوشی و آرامبخشی وجود داره تا اون پوسیدگی اندک دندانهای کودک ترمیم بشه و بیشتر نشه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • با سلام
      اگر میزان پوسیدگی کم باشد می توان با فلورایدتراپی در مطب و توصیه های پیشگیرانه که دندانپزشک متخصص کودکان به شما می دهد روند پیشرفت پوسیدگی را کند یا متوقف نمود ولی در صورتی که پوسیدگی زیاد باشد باید در شرایط آرامبخشی یا بیهوشی درمان شود. در اولین فرصت شیر شبانه را قطع کنید و روی دندانهای کودک را با یک قطعه دستمال مرطوب شده با آب به طور مرتب تمیز کنید.

      پاسخ
      • احمدیان
        2020-05-18 02:44

        سلام خسته نباشید پسر بنده 2 سالونیمه هستش.پوسیدگی دندوناش روز به روز بیشتر میشه.با چه راهی میتونم متوقفش کنم.پسرم پیاز هم زیاد میخوره میتونع مشکل از اون هم باشه؟

        پاسخ
        • با سلام.خیر خوردن پیاز ربطی به پوسیدگی ندارد.
          بهتر است کودک شما توسط دندانپزشک متخصص کودکان فلورایدتراپی شود و در صورت وسیع بودن پوسیدگی ها تحت شرایط آرامبخشی یا بیهوشی عمومی درمان دندانها صورت گیرد.

          پاسخ
  • فاطمه توکلی
    2019-12-05 19:22

    سلام دختر من یک سال و نیمشه آیا میشه دندون های بالا جلوییش رو درست کرد چون خراب شدن راهی وجود داره دندوناشو از دست نده لطفا راهنمایی کنین ممنونم

    پاسخ
    • با سلام بر حسب ميزان پوسيدگي يا درمانهاي پيشگيرانه براي كودك شما انجام خواهد شد و يا درمان هاي ترميم تحت شرايط آرامبخشي يا بيهوشي عمومي بنابراين كودك بايد توسط دندانپزشك متخصص كودكان ويزيت شود

      پاسخ
    • زهرا
      2020-01-14 03:07

      سلام ،وقت بخیر،من دخترم ۳ سالشه،۴ تا دندون بالاش که کاملا خرابه و پوسیده، بقیش هم پوسیدگی داره ،کم کم اون سالما هم بمرور داره خراب میشه ،ی بار یه دندون پزشک کودکان رفتیم ،اون موقع فقط چهارتاش خراب بود ۵ ملیون خواستن،خب ما آنقدر توان نداشتیم، الان نمیدونم چیکار کنم دوست دارم لبخندش رو زیبا ببینم خیلی دلم میسوزه،دوست ندارم اعتماد بنفسش درآینده پایین بیاد انقدر دکتر بردم جاهای مختلف هیچ کدوم کاری نکردن،فقط نگاه میکردن می گفتن کار ما نیست،من الان چیکار باید بکنم ؟همسرمم دیگه راضی نیست دکتر ببره،چون میگه خودش می ریزه دندوناش، ممنون میشم ایمیل بزنین بهم و شماره تماس بذارین باهاتون تماس بگیرم ببینم چیکار باید کنم؟
      آیا میشه بیهوش کرد و همه ی دندوناش رو تو یک جلسه ترمیم کرد؟
      دندوناش از همون اول که شروع به در آوردن کردن خراب شدن
      توروخدا یه کمکی یه حرفی یه جوابی بدین ،من خیلی نگرانم همش ناراحتم، هیشکی درک نمیکنه
      همه میگن ببر درست کن ولی هزینه هاش سنگینه
      جایی هست که با قیمت کمتر درست کنیم دندوناش رو؟
      عذاب وجدان دارم با این که همیشه براش مسواک انگشتی میزدمو سعی میکردم دندوناش خراب نشه ولی شد
      تو کل اقوام فقط دختر منه که دندوناش اینطوریه ،توروخدا جواب بدین اگه تونستین ایمیلی بذارین که در تماس باشم باهاتون
      خیلی ممنون از سایت خودتون

      پاسخ
      • با سلام در صورتی که نیازمند مراکز معتبر با هزینه کمتر هستید پیشنهاد ما به شما دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی بخش فلوشیپ و یا مرکز طبی کودکان می باشد

        پاسخ
    • فاطمه
      2022-12-27 12:41

      باسلام من یه دختر نه ساله دارم که سی پی هست و قادر به حرکت نیست خودم دندوناش مسواک میزنم اما دندونای جلویش که دائمی هم هستن دورنگ شده و از قسمت لثه دارن میریزن دلیلش چیه باید چکار کنم؟

      پاسخ
      • دکتر مهکامه میرکریمی
        2023-01-28 17:37

        کودکان سی پی به دلیل اینکه برای مسواک زدن تفاوت دارند و شاید غذا را در دهان به مدت طولانی نگه دارند در معرض ریسک بالای پوسیدگی هستند، پوسیدگی های کودک باید درمان شوند و کودک هر 4 ماه یکبار فلورایدتراپی شود، برای درمان پوسیدگی ها باید به درمان های بیهوشی فکر کنید.

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب سایت
فهرست