دندانپزشک خوب کودکان (اطفال) چه ویژگیهایی دارد؟

دندانپزشک خوب کودکان علاوه بر درمان مشکلات دندانی فعلی سعی بر آن دارد که وضعیت آینده دندان‌های کودک را در نظر بگیرد و در جهت سلامت آن اقدام کند و به‌دوراز برخی تبلیغات غیرواقعی که گاهی دیده می‌شود با در نظر گرفتن سن کودک ساده‌ترین و بهترین درمان ممکن را به والدین پیشنهاد دهد.

[toc]

دندانپزشک اطفال خوب هم‌چنین باید علت بروز مشکلات دندانی هر کودک را به‌طور اختصاصی تشخیص دهد و روش‌های پیشگیری مناسب و مرتبط را به والدین آموزش داده و آن‌ها را با راهکارهای مناسب که از بروز مجدد مشکل دندانی جلوگیری می‌کند آشنا سازد.

دندانپزشکی کودکان رشته‌ای مبتنی بر روانشناسی است روش‌های کنترل رفتاری متفاوتی برای درمان دندان‌های کودکان وجود دارد که شامل طیف وسیعی از روش‌ها مانند صحبت با کودک تا روش‌های آرامبخشی با داروها و بیهوشی عمومی می‌باشد.

دندانپزشک اطفال خوب باید برحسب وضعیت سنی و روحی کودک روش مناسبی ارتباطی با کودک که از روان در حال تکامل کودک محافظت نماید را انتخاب نموده و به والدین توضیح دهد.

اهمیت درمانهای دندانپزشکی بر سلامت و زیبایی دندانهای کودکان

وضعیت سلامت دهان و دندان کودک از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا به طور مستقیم با کیفیت تغذیه و رشد کودک ارتباط دارد. کودکانی که دندان های به شدت پوسیده و دردناک دارند معمولا تمایل کمتری به غذا خوردن نشان می دهند و یا قادر به جویدن قطعات گوشت در غذاها، برخی میوه ها، آجیل ها و مواد غذایی با قوام سفت تر نیستند. و این وضعیت قطعا در رشد و تکامل جسمی و ذهنی کودک تاثیر گذار خواهد بود.

علاوه بر این امروزه گرایش کودکان و والدین به زیباتر بودن سبب شده است که کودکان راجع به وضعیت زیبایی دندان های خود حساس باشند و حتی در صورت ظاهر نازیبای دندان ها از خندیدن و حضور در اجتماعات اکراه داشته باشند.

کودکان نیازهای بنیادینی دارند که بایستی این نیازها به درستی برآورده شوند تا در دوران بزرگسالی فرد بتواند زندگی متعادل و خوب تری داشته باشد. برخی از این نیازها عبارتند از ارتباط سالم با دیگران، عزت نفس و توانایی خودابرازگری.

سلامت و زیبایی جسمانی کودک تاثیر بسزایی در برآورده شدن نیازهای بالا دارد.گرچه کودکان باید برای پذیرش واقع بینانه محدودیت ها نیز آماده گردند، ولی والدین باید تلاش کنند تا حد ممکن سلامت و زیبایی جسمانی کودک را ارتقا دهند.

سلامت و زیبایی دندانهای کودک یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر ارتقا سلامت و زیبایی جسمانی کودک است. و تاثیر مهمی در روند رشد روحی کودک خواهد داشت.

یکی از مواردی که والدین را دچار سردرگمی می سازد انتخاب دندانپزشک کودکان خوب برای فرزندشان می باشد.

والدین در زمینه دندانپزشکی با سوالات زیادی مواجه هستند. از آنجایی که کارهای دندانپزشکی ممکن است برای خود والدین نیز اضطراب و نگرانی به همراه داشته باشد، این اضطراب برای درمان دندانپزشکی فرزندشان در حد بسیار وسیع تری وجود خواهد داشت و انتخاب یک دندانپزشک کودکان خوب می تواند آرامش خاطر بیشتری برای والدین و کودک به همراه داشته باشد.

چگونه یک دندانپزشک کودکان خوب پیدا کنیم؟

مسلماً استفاده از تجربیات دوستان و خانواده و فامیل برای یافتن دندانپزشک کودکان خوب موثر خواهد بود، حتی گاهی مراجعه کودک به همراه یک دوست یا کودک هم سن و سال فامیل در بهبود رفتار وی موثر می باشد.

علاوه بر این جستجو در وب سایت ها و اینترنت و یافتن لیست متخصصین دندانپزشکی اطفال که نزدیک به محل سکونت شما باشند و یا دسترسی به آنها راحت باشد مفید است ولی لازم است حتماً در مورد تایید تخصص و تجربه آنها تحقیقات لازم را بنمایید.

در کشور ایران متخصصین دندانپزشکی که مورد تایید وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی کشور باشند کلمه « متخصص » را در مهر طبابت خود حتما قید می کنند و این جزو قوانین سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

دندانپزشک متخصص کودکان نیز روی تابلو، کارت و مهر پزشکی خود از عبارت « متخصص دندانپزشکی کودکان » استفاده می کند و نه کلمه « دندانپزشک کودکان » خالی بدون ذکر کلمه متخصص

علاوه براین شما می توانید با جستجو در لینک جستجوی پزشک سازمان نظام پزشکی کل کشور نسبت به متخصص بودن دندانپزشک خود اطمینان حاصل کنید.

از طرف دیگر اغلب کودکان تحت نظر یک پزشک متخصص کودکان هستند. می توانید از پزشک مربوطه نیز برای معرفی دندانپزشک متخصص کودکان خوب راهنمایی بگیرید.

چه تفاوتی بین دندانپزشک متخصص کودکان با سایر دندانپزشکان وجود دارد؟

دندانپزشکی کودکان یک رشته تخصصی دندانپزشکی است که با مشکلات دهان و دندان کودکان از نوزادی تا سنین نوجوانی در ارتباط می باشد.

اخذ مدرک تخصصی دندانپزشکی کودکان مستلزم گذراندن سه سال دوره تخصصی بعد از دریافت مدرک دکترای دندانپزشکی عمومی می باشد.

در این دوره تخصصی علاوه بر آموزش تکنیک های تخصصی درمان دندان های کودکان و نوجوانان مسایل روانشناختی و کنترل رفتاری و ذهنی کودکان در محیط دندانپزشکی آموزش داده می شود و یک متخصص دندانپزشکی کودکان به طور حرفه ای و تخصصی علاوه بر درمان مناسب و اصولی دندان های کودک به روان در حال تکامل وی نیز اهمیت می دهد و با تکنیک های خاصی سعی در ایجاد نگرش مثبت به دندانپزشکی خواهد داشت.

علاوه بر این در طی دوره تخصص دندانپزشکی کودکان آموزش های لازم در زمینه دندانپزشکی بیمارستانی و درمان دندانپزشکی تحت شرایط بیهوشی عمومی و یا آرامبخشی به افراد داده می شود .

بر طبق قانون وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هرگونه درمان دندانپزشکی در شرایط بیهوشی عمومی و یا آرام بخشی باید حتما توسط متخصص دندانپزشکی کودکان انجام گیرد.

اهمیت پیدا کردن یک دندانپزشک خوب کودکان

اولین مراجعه دندانپزشکی کودک اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا می تواند در ایجاد تصویر ذهنی مثبت و نگرش خوب به دندانپزشکی نقش موثری داشته باشد، علاوه بر این به دلیل تحمل کمتر کودکان برای کارهای دندانپزشکی باید درمان هایی انجام داد که اصولی و علمی و مناسب سن کودک باشند. پس باید در انتخاب یک دندانپزشک خوب برای فرزندمان خیلی دقت داشته باشیم.

یک دندانپزشک اطفال خوب با استفاده از تکنیک های روانشناختی کودک و آگاهی از تکامل ذهنی کودکان سنین مختلف می‌تواند احساس خوشایندی به کودک القا نماید که تبعات آن در سالهای آینده نیز همراه کودک باشد.

یک دندانپزشک کودکان خوب چه ویژگیهایی دارد؟

یک دندانپزشک کودکان خوب قبل از شروع درمان، علت ایجاد مشکل فعلی و مراحل درمان و فواید آن و عواقب عدم درمان را برای والدین به صورت شفاف توضیح می‌دهد.

متخصصین دندانپزشکی کودکان می‌دانند که چگونه کودکان را معاینه کنند تا آنها در حین معاینه اذیت نشوند.

متخصص دندانپزشک کودکان علاوه بر درمان مشکلات فعلی کودک، تاکید بر روش های پیشگیری از پوسیدگی دارد و با معرفی روش هایی که مناسب مرحله تکاملی دهان و دندان کودک باشد سعی در پیشگیری از ایجاد پوسیدگی خواهد داشت.

یک دندانپزشک اطفال خوب از تحمیل درمان‌های غیرضروری به کودک خودداری کرده و سعی می کند درمان مناسب و با کیفیت را در حداقل زمان ممکن انجام دهد، تا کودک به علت طولانی شدن زمان درمان اذیت نشود.

انعطاف پذیری دندانپزشک برای درمان کودکان از اهمیت بسیاری برخوردار است و بر حسب شرایط روحی و فیزیکی کودک ممکن است بعضی از شرایط درمان تغییر کند. مثلا در برخی کودکان ممکن است نیاز باشد معاینه در آغوش والدین یا به صورت سرپایی بدون نشستن روی صندلی دندانپزشکی انجام گیرد.

یک دندانپزشک خوب کودکان درمان های مورد نیاز را با صبوری انجام می دهد و حتی در صورت رفتار جدی و محکم با کودک که در بسیاری موارد مورد نیاز و موثر است، هرگز عصبانی و تهاجمی نمی شود، هم چنین با کودکان و نوجوانان همانند بزرگسالان با احترام رفتار می کند.

دندانپزشک کودکان خوب برای توضیح مراحل درمان و پاسخ پرسش های کودک از کلمات مناسب سن کودک و در حد درک وی استفاده می کند.

دندانپزشک متخصص کودکان با والدین بیماران با صداقت رفتار می کند و احساس والدین و نگرانی آنها را نسبت به درمان فرزندشان درک می کند.

دندانپزشک کودکان پس از اتمام درمان باید توضیحات کامل مورد نیاز و مرتبط با درمان انجام شده را در اختیار والدین قرار دهد.

یک دندانپزشک کودکان خوب علاوه بر درمان، باید زمانی را به آموزش بهداشت و مسواک زدن صحیح و راهنمایی والدین برای تعامل صحیح با کودکان در این زمینه اختصاص دهد.

و با توجه به اهمیت بسیار تغذیه در وضعیت سلامت دهان و دندان و پیشگیری از پوسیدگی باید دندانپزشک متخصص کودکان والدین را در مورد تغذیه صحیح راهنمایی نماید.

برای انتخاب دندانپزشک مناسب برای کودکتان باید دقت بر تمیز بودن محیط و استریل بودن وسایل مورداستفاده داشت. با توجه به ازیاد بیماری های منتقل شونده از راه دندانپزشکی باید تمامی وسایل استفاده شده استریل بوده و روشهای استریلیزاسیون به طور دقیق و کامل انجام شوند.

محیط و پرسنل دندانپزشکی کودکان

یک دندانپزشک اطفال خوب تلاش می کند که محیط مطب دندانپزشکی ایدآل و خوب باید برای کودکان دلپذیر باشد و احساس خوبی در کودکان و والدین آنها ایجاد نماید.

و معطلی در اتاق انتظار برای کودکان حداقل زمان ممکن باشد و در صورت طولانی شدن این زمان وسایل سرگرمی برای کودک وجود داشته باشد.

از طرف دیگر منشی و سایر پرسنل باید از صبر و حوصله کافی برخوردار باشند و توضیحات لازم و مورد نیاز را قبل از ورود به اتاق کار در اختیار والدین قرار دهند و برای برخورد صحیح با کودکان آموزش دیده باشند.

فضای مطب باید به گونه ای باشد که در هنگام پر کردن فرم ها و پرونده های مربوطه والدین در کنار کودکان باشند و یا کودکان به نحوی سرگرم گردند که ایجاد هراس در محیط جدید و جدایی از والدین برای کودک اتفاق نیفتد.

حضور والدین در اتاق کار دندانپزشکی بستگی به نظر دندانپزشک دارد ولی در صورت عدم حضور والدین در اتاق باید شرایط به نحوی برنامه ریزی شود که هر لحظه که مایل باشند از حال کودک و وضیت وی با خبر باشند.

بهتر است در هنگام صحبت والدین با دندانپزشک در مورد مراحل درمان از قبیل آمپول زدن، عصب کشی، کشیدن دندان کودک در اتاق حضور نداشته باشد.

بهترین زمان برای مراجعه به دندانپزشک کودکان چه زمانی است؟

قبل از هر چیز به این نکته تأکید می‌شود که پس از انتخاب دندانپزشک کودکتان باید به وی اعتماد کنید، این اعتماد نقش بسیار مهمی در درمان فرزند شما و همکاری کودک با دندانپزشک خواهد داشت.

بهترین زمان مناسب برای اولین مراجعه به دندانپزشکی برای کودکان، شش ماه پس از رویش اولین دندان شیری یعنی در حدود یک سالگی می باشد.

[aparat id=”DBKeg” width=”730″]

در این زمان دندانپزشک توصیه های لازم برحسب شرایط دهانی کودک را به والدین خواهد داد و در صورت نیاز از روش های پیشگیری از پوسیدگی استفاده خواهد کرد پس از ان معاینات باید هر شش ماه یک بار انجام گردند و این امر به منظور جلوگیری از ایجاد مشکلات وسیع و تحمیل درمان های پیچیده به کودک خواهد بود.

مراجعه به دندانپزشکی در شرایط اورژانس و در زمانی که کودک دچار درد و یا ابسه های دندانی شده است باعث می شود اضطراب کودک افزایش یافته و چه بسا همکاری وی برای کارهای دندانپزشکی کاهش یابد.

علاوه براین ممکن است خاطره اولین مراجعه دندانپزشکی با تصاویر درد و بی خوابی شبانه به علت دندان درد، مصرف دارو و یا درمان هایی نظیر کشیدن دندان یا عصب کشی همراه گردد. در حالی که در صورت مراجعه به موقع می توان تجربه خوشایندی را برای کودک ایجاد نمود و ارتباط بهتری بین دندانپزشک و کودک برقرار می گردد.

چگونه بدانیم که کودکمان نیاز به درمانهای دندانپزشکی دارد؟

چک لیست مراجعه به دندانپزشک کودکان

  • اگر کودکتان یکساله است و در شرف درآوردن اولین دندان شیری خود می باشد
  • اگر شش ماه از آخرین ویزیت دندانپزشکی کودک گذشته باشد
  • اگر کودک مسواک نمی زند
  • اگر دهان کودک بو می دهد
  • اگر دندان کودک ضربه خورده یا لب پر شده است
  • اگر کودک دندان درد دارد
  • اگر لثه های کودک عقب رفته اند
  • اگر رنگ دندانها تغییر کرده اند
  • اگر سابقه شیر خوردن شبانه وجود داشته است.
  • اگر تغییر رنگ روی دندان ها وجود دارد
  • اگر دندان ها زودتر یا دیرتر از زمان طبیعی رویش کرده اند. (زمانبندی رویش دندان‌های کودک)
  • وجود هر گونه پوسیدگی در دندان کودک
  • وجود نشانه های بیماری‌های لثه در کودکان
  • مکیدن انگشت
  • دندان قروچه
  • کج درآمدن و نامرتب بودن دندانهای شیری یا دائمی
  • وجود جرم در دندان‌های کودک
  • اگر کودک بیماری قلبی یا سابقه شیمی درمانی یا هرگونه بیماری سیستمیک دارد

 

اگر کودکمان نیاز به درمان دندانپزشکی داشت چه بکنیم

پس از انتخاب و تماس و دریافت وقت ویزیت والدین از یک دندانپزشک کودکان خوب برای فرزندتان، باید نکاتی را قبل از مراجعه به دندانپزشک مد نظر داشته باشید، از بخش زیر می‌توانید مقاله های مرتبط با این نکات را مطالعه نمایید:

نکاتی مرتبط با دندانپزشک متخصص کودکان

آموزش‌های مرتبط با ترس و اضطراب از دندانپزشکی

آموزش‌های مرتبط با سلامت دهان و دندان کودک و پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب سایت
فهرست