آیا پوسیدگی دندان شیری به دندان دائمی هم آسیب میزند؟

در زمانی که دندان‌های شیری در دهان کودک وجود دارند دندان‌های دائمی در فضایی که آن‌ها را احاطه کرده است و فولیکول دندانی نام دارد در حال رشد هستند.

از دوران جنینی تا زمان رویش دندان‌ها توده‌های سلولی با گذشت زمان تبدیل به دندانی می‌شوند که دارای مینا و عاج و ریشه و عصب دندان می‌باشد. با تکامل ریشه کم‌کم دندان به سمت خارج استخوان حرکت می‌کند و رویش می‌یابد.

به‌تناسب همین حرکت ریشه دندان‌های شیری به‌تدریج تحلیل می‌رود و آماده ریزش و فراهم کردن شرایط رویش دندان دائمی می‌گردند. گرچه در حدود شش‌سالگی دندان آسیاب اول دائم بدون این که دندان شیری بیفتد رویش می‌کند و هیچ دندان شیری درروی جوانه دندان آسیاب اول وجود ندارد.

جوانه های دندان دائمی و دندانهای شیری
جوانه های دندان دائمی و دندانهای شیری

جوانه دندان‌های دائم در فولیکول دندانی احاطه‌کننده و استخوان اطراف محصورشده‌اند ولی این محیط به‌طور نسبی امن است و خطراتی می‌تواند تکامل جوانه دندان را تهدید کند مثلاً اگر ضربه‌ای به دندان شیری وارد شود ممکن است موجب آسیب جوانه دندان جانشین گردد بنابراین پس از صدمات دندانی شیری کودک باید فوراً توسط دندانپزشک معاینه شود.

هم‌چنین اگر دندان شیری دچار پوسیدگی باشد و پوسیدگی باعث عفونت و التهاب عصب دندان شیری گردد این التهاب می‌تواند محیط نامناسبی برای رشد جوانه دندان دائمی ایجاد کند و درنهایت باعث آسیب گردد.

طیف آسیب‌هایی که می‌تواند در جوانه دندان دائمی ایجاد شود گسترده می‌باشد در انواع خفیف ممکن است روند کریستالی شدن نواحی از مینای دندان متوقف شود و لکه‌های سفید، زرد یا قهوه‌ای، رنگی بر روی سطح مینا مشاهده گردد.

در انواع شدیدتر ممکن است تکامل ریشه دندان متوقف گردد و یا باعث تغییر شکل ریشه گردد.

علاوه بر ضربه و عفونت دندان شیری برخی عوامل دیگر از قبیل ابتلا به بعضی بیماری‌ها و مصرف برخی داروها مانند تتراسایکلین و شیمی‌درمانی نیز می‌تواند اختلالاتی در تکامل جوانه دندان دائمی ایجاد نماید. رشد جوانه‌های دندانی کودک از دوران جنینی شروع می‌شود بنابراین مصرف برخی داروها توسط مادر و ابتلا به برخی ویروس‌ها و بیماری‌ها می‌تواند بر تکامل دندان‌های کودک تأثیرگذار باشد.

برخی اختلالات تکامل دندان‌ها نیز به‌طور ژنتیکی منتقل می‌گردند که دارای انواع مختلفی است و می‌تواند بر روی تکامل مینا، عاج، ریشه و یا همه موارد تأثیرگذار باشد.

چارت رشد دندان های شیری
چارت رشد دندان های شیری

ریزش دندان‌های شیری و رویش دندان دائمی جانشین آن‌ها هرکدام در زمان مشخصی اتفاق می‌افتد گرچه ممکن است این زمان‌ها تا حدودی بین کودکان هم سن متفاوت باشد ولی تا شش ماه تأخیر دررویش دندان‌ها طبیعی تلقی می‌شود. اگر زمان عدم رویش دندان دائمی طولانی شد باید حتماً توسط دندانپزشک بررسی شود.

در حالت طبیعی رشد استخوان‌ها و بافتهای اطراف به طریقی صورت می‌گیرد که فضای کافی برای قرار گرفتن دندان‌های دائمی ایجاد می‌گردد اگر اندازه دندان‌ها با اندازه فک تطابق نداشته باشد باید با درمان‌های ارتودنسی هماهنگی لازم را ایجاد نمود.

اندازه دندان‌های دائمی به نسبت دندان‌های شیری بزرگ‌تر است و با رویش آن‌ها برخی والدین نگران بزرگ بودن دندان‌های کودک هستند ولی باید توجه داشت که این اندازه در سراسر عمر فرد به‌طور ثابت باقی می‌ماند و تغییر نمی‌کند و با رشد کودک و بزرگ شدن جثه وی هماهنگی و تناسب ظاهری ایجاد خواهد شد.

وضعیت تغذیه کودک و دریافت ویتامین‌ها و املاح لازم برای تکامل و رشد جوانه دندان‌های دائمی از نقش مهمی برخوردار است. هم‌چنین اختلالات هورمونی مانند کم‌کاری و پرکاری تیروئید، اختلال در هورمون رشد، هورمون پاراتیروئید نیز می‌توانند در روند رویش دندان‌ها مشکل‌ساز شوند و باید جهت اصلاح وضعیت هورمون‌ها تحت نظر پزشک اقدام نمود.

افتادن دندان‌های شیری و تکامل و رویش دندان‌های دائمی دارای ترتیب خاص می‌باشد اگر دندان‌های شیری به هر دلیلی زودتر از دست برند فضای موردنیاز برای رویش دندان دائمی جانشین از دست می‌رود بنابراین باید در محل دندان شیری ازدست‌رفته وسیله‌ای به نام فضا نگهدار قرار داده شود. تا پس از کامل شدن جوانه دندان دائمی رویشان به‌طور طبیعی صورت گیرد.

اگر کودکمان نیاز به درمان پوسیدگی دندان شیری داشت چه بکنیم

قبل از هر چیز مقاله‌های زیر نیز می‌تواند به برخی از سوالات شما در مورد پوسیدگی دندان کودکان پاسخ دهد.

پس از انتخاب و تماس و دریافت وقت ویزیت والدین از یک دندانپزشک کودکان خوب برای فرزندتان، باید نکاتی را قبل از مراجعه به دندانپزشک مد نظر داشته باشید، از بخش زیر می‌توانید مقاله های مرتبط با این نکات را مطالعه نمایید:

31 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • لاله
    2022-12-05 23:10

    سلام وقتتون بخير
    من يك پسر شش ساله دارم كه دندون شماره ٥ فك بالا اسيابي دوم يعني يك كم پوسيدگي داشت فقطيك طرف دندان يعني سه چهارم دندان سالم بود حتي ريشه ها ولي دكتر گفت پوسيدگي عميقه وبايد كشيده بشه و اين كارو هم كرد در حاليكه من اصلا راضي به اين كار نبودم ايا جاي اين دندان با دندان دايمي پر خواهد شد ؟! و واقعا كشيدن دندان لازم بود؟!

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2022-12-10 06:59

      سلام دندان شیری بوده است ولی اینکه ایا کشیدنی بوده یا خیر باید با دیدن عکس رادیوگرافی و ظاهر پوسیدگی تعیین شود. 

      پاسخ
  • امیری
    2022-07-29 16:17

    سلام من ۱۲ سالم هست و دندون آسیب کوچیکم درد می‌کنه من میترسم دندون بکشم چ کار کنم

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2022-07-31 17:02

      سلام.راجع به کشیدن دندان حتما دندان شما شیری است یا دندان دایمی است که قابل درمان نیست. آیا مطمن هستید که دندان حتما باید کشیده شود؟ راجع به ترس از کشیدن دندان مقداری نگرانی طبیعی است بهتر است به دندانپزشک خود اعتماد کنید و از تکنیک های آرام سازی نظیر تنفس عمیق و یا در دست گرفتن و فشار دادن یک توپ کوچک در حین کار استفاده کنید.

      پاسخ
  • باسلام وقت بخیر دختر من از حدود سه سالگی دندان های جلویی فک بالاش دچار پوسیدگی شده و الان که هفت سال سن دارد تاج دندان کامل تخریب شده و ریشه در لثه مانده . درد یا تورم و خونریزی ندارد.(( آیا باید ریشه ی مانده در لثه را کشید یا موقع رویش دندان دائمی ریشه ی مانده می افته؟
    اگر نکشیم بعدها مشکلی برای رویش دندان های دائمی به وجود نمیاد که نیاز به جراحی داشته باشد

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2022-04-16 05:00

      سلام اگر کشیده شود بهتر است. نیاز به جراحی ندارد با کشیدن ساده امکان پذیر است

      پاسخ
  • هلما
    2022-01-30 00:13

    دخترم ۳سالشه دندوناش خراب شده حتی اسیاب ۱۱ تادندون خراب شده دکترگفت بایدبیهوش کنن درست کنن اگه صبرکنم ۶سالش بشه بعددرست کنه مشکلی واسه دندون های دائمی پیش نمیاددندان های اسیاب عصبی کشی داره دردهم نداره

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2022-02-01 23:21

      با سلام. شما باید سریعتر دندانها را درمان کنید وگرنه جوانه دندانهای دائمی کودک آسیب خواهند دید.فقط در هر شهری که هستید دقت کنید بیهوشی کودک در مراکز معتبر انجام شود.

      پاسخ
  • آهاری
    2022-01-25 01:35

    سلام
    دخترم ۵سال و نیمه هست دندان جلو دراثرضربه شکست و باعث پوسیدگی و الانم کلا تاجش شکسته وفقط ریشه مونده دندان کرسی اش هم خرابه یکیش ابسه کرده دکتر عکس انداخت و دید گفت دست بهش نزن میفتن بچه بیشتر اذیت میشه دارو چرک خشک کن بهش میدم
    میخواستم ببینم مشکلی برای دندون دائمی دراینده ایجاد میکنه یاخیر

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2022-02-09 23:02

      سلام بله در صورت عفونت دندان شیری برای دندان دائمی مشکل ایجاد می شود

      پاسخ
  • پوریا
    2021-07-30 17:40

    سلام پسر ۶ساله ای دارم کا که دندان های شیری آن خراب شده و در فک بالای ان دندان دایمی دندان در حال رشد هست خواهش میکنم راهنمای کنید

    پاسخ
  • پوریا
    2021-07-27 11:01

    سلام پسرم ۶ساله دندان شیری در فک بالا خراب شده ولی در بالای ان دندان در حال رشد هست راهنمای کنید ممنون

    پاسخ
  • مرسانا
    2021-03-11 18:02

    با سلام. وقت بخیر
    دخترم از همان‌هفت ماهگی که دندان های شیری جلو در اومد حالت پوسیدگی داشت به دندانپزشک مراجعه کردیم و بعد دوسالگی فلوراید تراپی انجام دادیم اما الان که شش سالش هست دندان پوسیدت شده و ابسه کرده. و اینکه دندان اسیاب دوم ش ک تازه داره بیرون میاد هم با اکه سفید و پوسیدگی خفیف هست. به نظرتون ممکنه دندان های دائمی هم مورد داشته باشه؟

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2021-03-14 12:57

      با سلام
      در شش سالگی دندان آسیاب دائمی رویش میکند و اگر لکه هایی روی مینای دندان دیده می شود حتما به دندانپزشک مراجعه کنید
      دندانهای شیری جلو در سن شش الی هفت سالگی می افتند و ابسه آنها جای نگرانی نداردو میتوانید آنها را بکشید و دندان دائمی به زودی رویش خواهد کرد.

      پاسخ
  • فاطمه
    2021-01-30 03:19

    سلام وقت بخیر دختر من از حدود سه سالگی دندان های جلویی فک بالاش دچار پوسیدگی شده و الان که شش سال سن دارد تاج دندان کامل تخریب شده و ریشه در لثه مانده درد یا تورم و خونریزی ندارد آیا باید ریشه ی مانده در لثه را کشید یا موقع رویش دندان دائمی ریشه ی مانده می افته؟؟
    اگر نکشیم بعدها مشکلی برای رویش دندان های دائمی به وجود نمیاد که نیاز به جراحی داشته باشه؟؟؟

    پاسخ
    • دکتر مهکامه میرکریمی
      2021-01-31 17:30

      باسلام
      صبرکنید تا رویش دندان دایمی اگر ریشه نیافتاد در آن زمان کشیده شود.
      خیر باعث نیاز به جراحی نمی شود.

      پاسخ
    • الهام
      2021-06-18 02:23

      سلام. پسرم 4سال و نیمه است. دوتا از دندوناش یه گوشه اش طوسی رنگ هستش. میخواستم بدونم این پوسیدگیه؟ میشه با مسواک و نخ دندان جلوی بیشتر شدن پوسیدگیشو گرفت.

      پاسخ
      • دکتر مهکامه میرکریمی
        2021-06-19 15:47

        باسلام برای تشخیص پوسیدگی باید حتما توسط دندانپزشک معاینه شود ولی در هرصورت با استفاده از مسواک و نخ دندان مرتب می توان از گسترش سریع پوسیدگی جلوگیری کرد.

        پاسخ
      • سویم
        2022-12-24 16:19

        سلام دخترم سه سال و سه ماهه هست. اخیرا متوجه حفره در دندان ۴راست بالا شدم. بعد ازتصویربرداری سه دندان پوسیدگی سطحی و دندان چهار عصب کشی نیاز داشت. دکتر پیشنهاد دادن که صبر کنیم عر وقت دندانش درد گرفت با بیهوشی همه دندانها را یکجلگا ترمیم کنند‌. من نگرانم از دو جهت؛ که روزی درد بگیره و امکان جراحی روز تعطیل نباشه اون وقت یکی دو روز وحشناک درد خواهد داست. دوما سه دندانی که پوسیدگی سطحی دارند هم رفته رفته عصب در گیر شود.
        لطفا نظر تان را بفرمایید
        سپاسگزارم

        پاسخ
        • دکتر مهکامه میرکریمی
          2023-01-28 17:41

          بهتر است سریعتر دندانها درمان شوند، چون وقتی به آبسه و درد برسد درمان مشکل تر خواهد شد.

          پاسخ
    • پوریا
      2021-07-27 11:07

      سلام وقت بخیر پسرم ۶ساله دندان های بالای آن خراب شده ولی در نیومد ودر بالای لثه ان دندان در حال رشد هست راهنمای کنید ممنون از لطف شما

      پاسخ
  • سوده
    2020-11-07 08:15

    سلام. پسرم دندانهای شیری خوبی داشت و جز کمی زردی دندانهای بالا مشکل دیگری نداشت. یکی دوساله بود که به فک بالاییش ضربه خورد و دندانش شکست. دندانپزشک گفت احتمالا پوسیده هم بوده. حالا که دندان دائمی درآمده لکه بزرگ زرد و قهوه‌ای دارد. خیلی نگرانم چون لثه بالای یکی دیگر از دندانهایش هم پررنگ است.
    نه درد دارد و نه مشکلی در شکل دندانها. تغذیه‌اش هم خیلی خوب است. آیا راه حلی هست که دندان حفظ و زیبا شود؟ متشکرم

    پاسخ
    • با سلام این مشکل وقتی به دندانهای شیری ضربه وارد می شود پیش می آید و اصطلاحا هیپوپلازی نامیده می شود توصیه می شود رعایت بهداشت در منزل یعنی مسواک زدن دوبار در روز و نخ دندان کشیدن انجام شود و نزد دندانپزشک متخصص کودکان هر شش ماه یکبار فلورایدتراپی شود پس از تکامل کامل دندانها در سنین پایان نوجوانی می توان با کارهای زیبایی وضعیت دندان مذکور را اصلاح کرد

      پاسخ
      • سلام
        ببخشید دختر من ۱۵ سالشه یکی از دندون های دائمی جلوش یک پوسیدگی کوچیک ایجاد شده چکار کنم ؟
        باید بکشم یا پرش کنم ؟

        پاسخ
        • دکتر مهکامه میرکریمی
          2022-06-19 16:20

          سلام حتما باید ترمیم شود چون دندان دائمی است

          پاسخ
          • سلام دخترم ۸سالشه دندان های شیری آسیاب هم پایین هم بالا تاج خراب شده و فقط ریشه و کمی از اطراف شکسته ی دندونها مونده یکی از دندانهاش آبسه کرد با دارو برطرف شده برای دندان دائمی هاش مشکل پیش میاره؟چیکارش باید کنیم بکشیم ؟نگهدارنده نیاز داره یا خیر

          • دکتر مهکامه میرکریمی
            2023-02-03 15:15

            سلام بستگی به عکس رادیوگرافی دارد، در صورت کشیدن باید فضانگهدار قرار داد، درصورتی که دندان قابل عصب کشی و روکش باشد، باید به این صورت درمان شود

        • مژگان
          2023-06-15 01:05

          سلام دخترم هشت سالشه دندون نیش آبسه کرد دندانپزشک کشید ولی فضا نگه دار نذاشت الان بلافاصله جاش دندون در اومد الان من میترسم این دندون کناریش باشه که اون جا در اومده چیکار کنم چون دندون کناری که باید زودتر از نیش میوفتاد لق هم نشده

          پاسخ
          • دکتر مهکامه میرکریمی
            2023-06-19 19:02

            سلام باید با عکس رادیوگرافی بررسی شود

    • ارین
      2024-03-29 23:19

      سلام پسرم ازهمون اوایل که دندان هاش می برامد لثه اش ابسه داشت وعفونت هم کرده بود ودندان که برامده پوسیده وسیاه برامد الان که سه سالش است درد نداره تغذیه اش خوب است ولی نگران اینده ودندان های دایمش استم که پوسیده وسیاه درنیاد ایابه نظرشما دندان های دایمیش هم سیاه وپوسیده درمیاد وبه نظرشماچیکارکنم که دندان هادایمیش سیاه وپوسیده درنیاد

      پاسخ
      • دکتر مهکامه میرکریمی
        2024-04-06 16:08

        سلام اگر دندان های شیری درمان نشوند احتمال پوسیدگی دندان های دائمی بسیار بالاست

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب سایت
فهرست